• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Psychological Effects of Tourism

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H04444
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

Oguchi Takashi  立教大学, 現代心理学部, 教授 (70221851)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大江 靖雄  東京農業大学, 国際食料情報学部, 教授 (60302535)
花井 友美  帝京大学, 経済学部, 准教授 (70634525)
川久保 惇  埼玉学園大学, 人間学部, 准教授 (80816116)
浦川 邦夫  九州大学, 経済学研究院, 教授 (90452482)
宮川 えりか  国際基督教大学, 教養学部, 助教 (20937289)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords観光心理学 / ツーリズム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we comprehensively explain various types of tourism in terms of their psychological effects on tourists. We categorize and quantify these effects, providing a deep understanding. We also identify two factors that moderate the psychological effects of tourism: savoring and the new concept of “deepening” (the evolutionary travel experience as part of its representation) . We model and clarify the relationship between these factors and psychological concepts such as happiness, life satisfaction, and generic skills. The research results, which have been published in Tourism Management and Annals of Tourism Research, the three major journals in tourism studies, and many other international academic research journals, are a testament to the credibility and trustworthiness of our findings. They are also expected to make a significant contribution to the industry.

Free Research Field

観光心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ツーリズムにおける心理的効果を明らかにし、それらがツーリストにどのような影響を及ぼすのかを一連の研究で示した。それらの研究成果は、観光のトップジャーナルなどにおいて掲載されており、研究の成果が顕著で、評価に値するものであることを示している。また、研究の実施においては、産業界からの援助も受けており、ツーリズム業界のみならず、産業全体に影響をおよす可能性がある。さらに個人においても、そのウエルビィーングなどをいかに高めるのかを示唆しているものであることから、社会一般への影響も大きいと考えられる。このため、啓蒙を目的とした多くのメディアにおいても研究成果が取り上げられた。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi