2023 Fiscal Year Final Research Report
A Basic Research on the Representation of Hawaii in Postwar Japanese and American Visual Media
Project/Area Number |
20K00233
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
|
Research Institution | Nihon University (2021-2023) Tsuru University (2020) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
名嘉山 リサ 和光大学, 表現学部, 准教授 (80455188)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 日本映画 / ハワイ / 日系人 / 日米関係 / イメージ |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the trials and changes experienced by the Issei and their children, the Nisei, in the wake of the outbreak of war between the U.S. and Japan, and how films have portrayed these experiences through Japanese films made in the 1950s and 1960s that were set in Hawaii. Specifically, the most striking difference between the two major films, “A Night in Hawaii” (1953) and “Mother Country” (1962), is that the conflict between the Issei immigrants and their Nisei children in the wake of the war is only hinted at in “A Night in Hawaii,” whereas it is clearly depicted in “Mother Country”, The conflict was a major factor in the progression of the story.
|
Free Research Field |
映画史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1950年代から60年代に製作された日本映画を通じて、日系一世と二世の試練と変容を分析することで、異文化交流の複雑な側面を明らかにすることができる。また、日米開戦という重大な歴史的出来事を背景に、移民一世と二世の関係性を映画がどのように描写してきたかを明らかにすることは、当時の社会的状況や価値観を理解する手がかりとなる。さらに、『ハワイの夜』と『山河あり』の二つの映画を比較することで、同じテーマを異なる視点から描いた作品の特徴と違いを明確にし、映画製作の技法やナラティブ構造の理解を深めるだけでなく、同時期の映画におけるテーマの進化や変遷を捉える上でも重要である。
|