2023 Fiscal Year Final Research Report
Exploring influence of agreement on interpretations of null arguments using a semi-artificial language
Project/Area Number |
20K00615
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Orita Naho 早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (70781459)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 大厚 東北大学, 国際文化研究科, 教授 (00272021)
酒井 弘 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (50274030)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 心理言語学 / 項省略 / 言語獲得 / 人工言語 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the validity of the anti-agreement hypothesis in a context of the acquisition of null arguments in Japanese. Native Japanese speakers were exposed to semi-artificial Japanese with either artificial object-verb agreement or only an artificial singular/plural marker attached to an object. After the learning phase, participants’ interpretations of omitted objects were tested. Our results indicate that Japanese speakers’ interpretations of null arguments differ between the two conditions (with or without agreement) and thus show that agreement may play a crucial role in learning the interpretation of null argument.
|
Free Research Field |
心理言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの日本語の項省略に関する母語獲得研究では、子どもが大人のような解釈を「いつ」示すかに焦点が当てられてきたが、「どのように」この知識を学習するのかについては推測の域を出ていない。本研究の結果は、一致の有無が空項の性質の特定に関与する可能性を実証的に示唆するものである。インプットに現れない抽象的な言語知識を子どもがどのように学習するのかについて、より具体的な学習過程を検討するための足がかりとなる。
|