2023 Fiscal Year Final Research Report
Formulation and evaluation of developmental indicators for high school students' English speaking ability based on longitudinal data
Project/Area Number |
20K00813
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Okayama University (2023) Chuo University (2020-2022) |
Principal Investigator |
Abe Mariko 岡山大学, 教育学域, 教授 (90381425)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小林 雄一郎 日本大学, 生産工学部, 准教授 (00725666)
近藤 悠介 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (80409739)
藤原 康弘 名城大学, 外国語学部, 教授 (90583427)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 縦断的コーパス / 学習者コーパス / スピーキング能力 / 言語産出 / 発達指標 / 学習月数 / 流暢性 / 複雑性 |
Outline of Final Research Achievements |
Items reported as significant predictors of speaking assessment included the total number of words in an utterance, relative frequency of prepositions, nouns, articles, coordinating conjunctions, present-tense verbs, past-tense verbs, emphatic expressions, adverbs, and first-person pronouns. Vocabulary diversity, especially the number of different words, is also an important predictor of speaking development. Vocabulary sophistication did not show a strong relationship with the length of language learning, indicating that at the senior high school level, English-speaking ability is influenced more by the use of different words than by the use of complex vocabulary. These findings provide new insights into the identification of language items in the development of speaking ability and their relationship to the length of language learning.
|
Free Research Field |
第二言語スピーキング研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果は、高等学校における教育実践、およびスピーキングテストの開発と評価にとって貴重な資料となるため、本研究の果たす役割は大きい。また、本研究チームはその研究成果を、研究者のみならず、高等学校などの英語科教員を対象とした学会・研究会において公表する活動を行っている。このような活動を通じて、さまざまな領域に関心を持つ聴衆と幅広い意見交換を行うことが可能となり、教育現場における実践的なフィードバックを得ることができるだけでなく、研究成果の普及と応用を促進することができる。
|