2023 Fiscal Year Final Research Report
The role of causal and semantic relatedness in comprehension processes of EFL reading: An eye-tracking investigation
Project/Area Number |
20K00827
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語教育 / リーデイング / 視線計測 / 心理言語学 / 文章理解 / 自然言語処理 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to examine how Japanese EFL (English as a Foreign Language) learners process written text based on the causal and semantic connections between sentences, analyzing eye movement data during reading comprehension. Analysis of multiple experiments revealed that both causal and semantic relatedness between sentences influence the EFL learners' reading comprehension processes, but causal relatedness has a more prominent impact. However, for reading longer passages in particular, the relative impact of sentence relatedness tends to be smaller when considering other linguistic features such as lexical sophistication and syntactic complexity. The study's findings offer insights into the cognitive processes involved in EFL reading comprehension, EFL reading instruction, and the evaluation of EFL text readability.
|
Free Research Field |
英語教育,外国語教育,応用言語学,心理言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,文間の因果的・意味的なつながりが英語学習者の文章理解のプロセスとどのように関わっているかを明らかにし,また,単語や文など他の言語的な特徴を踏まえたうえでのその相対的な役割を明らかにしたことである。本研究によって得られた成果は,英語学習者の読解に関する認知プロセスに示唆を与え,外国語による文章理解の理論モデルや認知モデリングのための基礎的な知見となるものである。 社会的意義としては,英語学習者がまとまりのある文章を一貫して理解するための指導や,学習者が理解しやすい(あるいはしにくい)英語テキストを作成するための示唆を与えたことである。
|