2023 Fiscal Year Final Research Report
Comparative constitutional research on the validity of the theory of limited dissolution of the House of Representatives and four major countries with parliamentary cabinet systems
Project/Area Number |
20K01303
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05020:Public law-related
|
Research Institution | Nanzan University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
倉持 孝司 南山大学, 法務研究科, 教授 (00153370)
近藤 真 岐阜大学, 地域科学部, 名誉教授 (30170434)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 議会解散 / ウェストミンスター / 内閣権限 / オーストラリア憲法 / イギリス憲法 / ニュージーランド憲法 / カナダ憲法 / 衆議院解散 |
Outline of Final Research Achievements |
Regarding the dissolution of the House of Representatives (hereafter HR), this research examines the validity of the limited dissolution theory in four major countries of the Westminster Model (Japan, UK, Canada, and Australia). The purpose of this study was to clarify the current state of the dissolution in the 4 countries and the constitutional theory as a comparative constitutional study, and to obtain an academic basis for limiting the Cabinet's power to dissolve the HR to Article 69 of the Constitution. Regarding the power, the prevailing theory and judicial precedent in Japan is that the Cabinet has the power. However, this gives the Cabinet far superiority over the HR, and there is a question of whether the parliamentary cabinet system was not originally planned. Our joint research with constitutional researchers demonstrated the importance of reconsidering the power to arbitrarily dissolve HR, contrary to conventional wisdom in Japan.
|
Free Research Field |
憲法
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
任意解散を容認してきたわが国の通説的見解を批判的に再検討し、行政権限を内閣に集中させる「ウェストミンスター・モデル」を採用する議院内閣制の主要4カ国においては、内閣の自由な任意解散権はすでに認められていないことを明らかにした。 こうした4カ国に跨る国際的学術ネットワークによる、議院内閣制と解散権に関する研究はこれまでなかったが、これを実施しこれまで内閣(総理大臣)に任意解散権を容認してきた現状につき、比較憲法の観点から問題提起をすることができたのは、本研究の学術的意義であり、社会的意義である。
|