2022 Fiscal Year Final Research Report
A study of innovation and international trade under the existence of upstream sector
Project/Area Number |
20K01646
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | イノベーション / 国際貿易 / 上流部門 / 垂直構造 |
Outline of Final Research Achievements |
We study on the relationship between international trade and innovation. In a situation of two-country two exporting firm two-way trade, we consider the effects of a competition in the transport industry on the innovation of exporting firms and welfare of each country. We show that an increase in the number of transporting firms can reduce the level of innovative activity of exporting firm. We also show that an increase in the number of transporting firms can harm consumers. Furthermore, in an advanced topic of the above study, we build a vertically related market model, and consider the effects of production efficiency of firms. We show that an improve in the production efficiency of firm can reduce its profit.
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Free Research Field |
国際経済学、産業組織論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国際貿易とイノベーション(研究開発)の研究では、輸送費用は一定である場合が多く、輸送産業やそこでの競争の役割は見落とされがちである。ところが、実際の貿易では、船会社が運賃を決め、そうした輸送料金は貿易障壁の一角をなしている。そのため、現実との隔たりを埋めるために、価格競争が行われる輸送産業を導入した2国の寡占貿易モデルを新たに構築した。これは学術的な(理論的な)貢献であるといえる。また、輸送市場での競争促進が消費者厚生を損なう条件を明らかにしたことは、競争政策の議論に新たな知見を与えており、実際の政策運営に示唆を与えたという点で社会的な意義がある。
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