• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of learning programs and teaching materials utilizing active learning in disaster education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K02469
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

Maebayashi Kiyokazu  神戸学院大学, 現代社会学部, 教授 (10241168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 諏訪 清二  兵庫県立大学, 減災復興政策研究科, 客員教授 (10814957)
田中 綾子  関西国際大学, 経営学部, 講師 (20845086)
舩木 伸江  神戸学院大学, 現代社会学部, 教授 (50434915)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords防災教育 / アクティブラーニング / 学習プログラム / 教材 / 南海トラフ巨大地震 / 津波避難 / 災害対応 / 語り部
Outline of Final Research Achievements

In FY2020, we have developed learning programs and teaching materials that can be used as active learning materials, such as "Let's think and discuss! Workshop docoka", "Great Hanshin-Awaji Earthquake Storytelling Materials" and "Disaster Prevention Time Attack: Tsunami is Coming! In FY2021 and FY2022, "Disaster Prevention Education Program, Bird's Eye and Insect's Eye" was created as "educational materials for learning awareness and action. In FY2021 and FY2022, we developed "Disaster Prevention Education Program, Bird's Eye and Insect's Eye" as "educational materials for learning awareness and behavior. Research papers examining the effectiveness of the program were published in Disaster Prevention Education Research 2-1 and Social Contribution Research 6-1.

Free Research Field

防災教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

防災教育プログラムや教材の開発研究は、単発的なものが多く体系化、標準化に基づいた研究はされていない。本研究は筆者らが防災教育の全国的な標準化をめざして開発した発達段階にそった体系的で具体的なカリキュラムに基づいた構築し、小学校低学年、中学年、高学年、中学校、高等学校ごとのテキストに準拠したアクティブラーニングを前提とした防災教材を開発し、検証した点にその学術的意義がある。
また、社会的意義としては、開発、作成した防災教育プログラム・教材はそのまま小学校や中学校あるいは高等学校などの防災教育において活用でき、防災教育の質の向上と普及に大きな効果がある。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi