2023 Fiscal Year Final Research Report
Teacher Reform toward SDGs in Cambodia: Human Resource for Industrial Development and Right to Education
Project/Area Number |
20K02580
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
NODA Masato 茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (90334995)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
廣里 恭史 上智大学, グローバル教育センター, 教授 (40262927)
北村 友人 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30362221)
荻巣 崇世 上智大学, 総合グローバル学部, 助教 (00743775)
芦田 明美 名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (30749164)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | カンボジア / SDGs(持続可能な開発目標) / 教員改革 / 経済成長と人材育成 / 包摂的かつ公正な質の高い教育 / 新型コロナ禍 / 地球規模課題 / ESD(持続可能な開発のための教育) |
Outline of Final Research Achievements |
This international joint research with the Ministry of Education, Youth and Sports (MoEYS), Royal Government of Cambodia examined education, especially teacher reforms for 'inclusive and equitable quality education' (SDG 4) to achieve the SDGs. The government conducted teacher reform and launched teacher education colleges to upgrade teachers with bachelor’s degree holders. In this context, the study analysed the 'dual issues of education' as follows. Firstly, for quality education, the study examined the development of industrial human resources and teacher reforms required in Cambodia toward upper-middle-income country. Secondly, for equitable and inclusive education, it analysed the teacher reforms for education for sustainable development (ESD) to ensure right to education. It aligned with the 'leave no one behind', the SDGs motto in the context of the global issues Cambodia faces, such as COVID-19 Pandemic, and foster the leaders to tackle with these challenges toward SDGs.
|
Free Research Field |
教育社会学 国際開発
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本国際共同研究成果の学術的・社会的意義として、SDGs目標4を軸に「二重の教育課題」つまり、カンボジアの経済成長に不可欠な産業人材育成のための「質の高い教育」と、その陰で「取り残される」人々への「公正かつ包摂的な教育」の諸課題について教員政策を中心に解明した。新型コロナ禍が浮き彫にした教育の脆弱性やデジタル化への取り組み等、新たな視点から研究を深めた。また、国際ワークショップ等を通じてマルチステークホルダーとの連携やエンパワーメントを図った。そして、教育青年スポーツ省(MoEYS)や国際協力機構(JICA)との連携を通じて、同国の教員政策への貢献や日本の対カンボジア教育協力への寄与を行った。
|