2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Regional Harmonization of Secondary Education in Oceania
Project/Area Number |
20K02605
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
OKUDA HISAHARU 三重大学, 高等教育デザイン・推進機構, 特任講師(教育担当) (30535373)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 中等教育修了資格 / オセアニア島嶼国 / 地域的調和化 / リージョナリズム / ローカル化 / 校内評価 / サモア / トンガ |
Outline of Final Research Achievements |
In this study on the regional harmonization of secondary education in Oceania region, I showed theoretical frameworks, "de-metropolitan" from the New Zealand certificate examination, "regionalism" which means development and implementation of the common certificate examination, PSSC, and "localization". Then, I explained that each of those countries regionally harmonized because of using a framework of "Internal Assessment" followed from the PSSC. Through the analyses, I derived three meanings of localization, (a) locally managed certificate examination, (b) introducing local educational contents in the exams, and (C) consistency with the national curriculum. Then, these three points can be achieved under the framework of "Internal Assessment", which contributes to sustain the international accreditation as the secondary education certificate. Finally, I discussed a model of harmonization in Oceania region.
|
Free Research Field |
比較教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小島嶼国では高等教育に繋がる中等教育修了資格試験を大国に依存しなければならないなど不利な立場に置かれやすい。しかし、大洋州島嶼国では脱メトロポリタンを目指したリージョナリズムを経て、「校内評価」という枠組みを踏襲することで国際的通用性を維持している。また、各国ではそれぞれ①資格試験の独自の運用、②ローカルの教材の導入、③ナショナルカリキュラムとの整合性を図るという3点のローカル化が進められているという構造を明らかにすることで、これらを共通点とする地域的調和化のモデルを提示できた。一方で、これらの国々では、地域的調和化の意義でもある相互に学び合うという点で課題があることを示唆することができた。
|