2023 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study on Organizational Classroom Research to Promote Learning Improvement Based on Learning Assessment
Project/Area Number |
20K02891
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Ikuei University (2023) Teikyo Heisei University (2020-2022) |
Principal Investigator |
Yamamoto Sae 育英大学, 教育学部, 准教授 (10783144)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
有本 昌弘 東北大学, 教育学研究科, 教授 (80193093)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ミドルリーダー / 学習アセスメント / カリキュラム・マネジメント / 授業研究 / 職能成長 / 対話的フィードバック |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to visualize systematic classroom research and to clarify how middle leaders can develop their professional skills to empower schools through curriculum management and sustainable classroom improvement. The study emphasizes learning assessment as a perspective of class research, and by conducting formative assessment that elicits evidence of automatic student learning during learning, in addition to traditional assessment methods, it enables middle leaders to play an active role in class research. We also found that this leadership enabled the modeling of the way classroom research should be conducted, and opened the way for systematic school-wide movement toward classroom improvement.
|
Free Research Field |
教科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、持続的な授業改善が起きるようにするためミドルリーダーが率先して授業研究を行い、形成的アセスメントを活用した改善モデルとして、授業研究を通した組織的な学校改善に資する様子を具体化した。学術的意義として、従来別の領域と捉えられてきた授業研究、学習アセスメント研究、ミドルリーダー研究の一体化が図れ、ビジョンの実現に向けてアラインメントされる実相が見出されたことが挙げられる。社会的意義としては、組織的な学校改善をスクールリーダーのみならずミドルリーダーからボトムアップ的に実施することによって、学校全体がエンパワメントされる関係が明らかになったことが挙げられる。
|