2023 Fiscal Year Final Research Report
Proficiency development as plurilingual speakers and identity change of engineering graduate students
Project/Area Number |
20K02944
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Hachinohe Institute of Technology |
Principal Investigator |
IWAMI Ichiro 八戸工業大学, 感性デザイン学部, 教授 (70803675)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高瀬 慎介 八戸工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (00748808)
橋詰 豊 八戸工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (60803236)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 工学研究 / 英語教育 / 英語プレゼンテーション / ESP / 国際学会 / 言語社会化 / アイデンティティ |
Outline of Final Research Achievements |
This study originally aimed to clarify the proficiency of engineering majors as plurilingual speakers when making presentations at international conferences. However, it encountered a significant challenge with the spread of COVID-19. Face-to-face conferences were cancelled resulting in modifications to this study. The new purpose of the study changed to check the students’ proficiency as English speakers in academic interactions. The instructional contents included presentations at online international conferences and seminars, pre-and-post-conference/seminar instructions, online English presentation lessons, and online communications with English-speaking professors and so on. The results of the observations and questionnaires indicated that various practices helped them develop presentation skills and grow as positive communicators in English.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の学術的意義は、工学研究と英語教育が交差するESPの指導実践は正規の科目ではなかったが、学生が英語プレゼンテーション能力育成に継続的に取り組み、英語の使い手としての変容が若干見られたことである。事後アンケート調査から、国際学会等での研究発表後の質疑応答の対応の難しさ、語彙力不足等が課題として指摘されているが、指導実践を学生が肯定的に受け止めていることが分かった。社会的意義は、この指導実践を通常の英語教育と異なる次元で展開できたことであり、学生が様々な経験から英語での学術交流で最低限機能できるようになったことは小規模高等教育機関での英語指導実践及び同僚・外部講師等との連携の成果と言える。
|