• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

An Application of DBR to the Development of a Framework for University English Language Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K03081
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

Sumi Seijiro  関西学院大学, 生命環境学部, 教授 (60441341)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
出口 朋美  近畿大学, 法学部, 准教授 (90708538)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords英語教育 / テスト / イロレーティング / 学習支援システム / 授業研究
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this study are to develop (a) test items and teaching materials based on the framework for the design-based research, (c) implement them in the Automated Test Maker, which make it possible to generate test sets along with the lessons, and (d) design a comprehensive English lesson. To standardize the test scores, the Elo rating system was used, which was originally developed to rank players at the interval scale in a fair manner. The study made it possible to estimate and monitor students’ ability and item difficulty parameters on a real-time basis and apply them to design English lessons.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の主要な学術的意義は、イロレーティングを応用し、テスト結果から受験者能力値と困難度パラメータを即座に計算し、リアルタイムでその結果を可視化することに成功したことである。加えて、自動問題生成システムを使い、デザイン研究のフレームワークに従い授業モデルを提案したことである。社会的意義は、開発に成功した自動問題生成システムを公開し、学内の必修英語の授業で実際に活用できるようにしたことである。また、新型コロナウィルス感染拡大を受け、オンラインでもテストを実施できるように改良を加え、テストシステムとしての汎用性を高め、学内以外の教育現場でも活用できるようにしたことである。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi