2023 Fiscal Year Final Research Report
Empirical Research on Building a Diagnostic Model for ICT Utilization Based on a Large-Scale Survey of University Lecturers
Project/Area Number |
20K03159
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | The Open University of Japan |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田口 真奈 京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 准教授 (50333274)
高比良 美詠子 立正大学, 心理学部, 教授 (80370097)
稲葉 利江子 津田塾大学, 学芸学部, 教授 (90370098)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 高等教育 / ICT活用教育 / オンライン授業 |
Outline of Final Research Achievements |
To elucidate the actual state of ICT use in classes before and after the coronavirus pandemic, we designed a longitudinal survey and conducted two questionnaire surveys targeting university instructors. The results indicated that instructors gained confidence in using ICT as classes transitioned online due to the pandemic, and this confidence persisted into 2022. Furthermore, to enhance "student engagement" in online classes, ensuring sufficient interactivity is more important than whether the class is conducted in real-time or on-demand. Our findings demonstrate that "student engagement" significantly influences teachers' sense of teaching efficacy in online classes and their beliefs about using ICT.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,様々な高等教育機関の大学教員を対象に縦断調査を実施し,コロナ禍前(2019年度)~コロナ禍収束期(2022年度)までの4時点の授業におけるICT利用の実態を明らかにできた.併せて学生の積極的な受講態度に繋がるオンライン授業のICT利用の類型や,オンライン授業における教員の効力感やICT利用の信念との間の関係を明らかにできた.今後,コロナ禍が完全に収束した後でもオンライン授業は,受講生が多い講義や留学生対象授業での利用など大学等の教育手法の一つとして残りうることからも,本研究の成果は今後のオンライン授業や反転授業,そしてブレンド型授業の在り方を検討する上で意義があると考えられる.
|