2022 Fiscal Year Final Research Report
21st Century Design of Programing Education for Kindergarten/Elementary school Transition
Project/Area Number |
20K03169
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Shijonawate Gakuen Junior College |
Principal Investigator |
Yasutani Motonobu 四條畷学園短期大学, その他部局等, 講師(移行) (00784349)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
合田 誠 四條畷学園短期大学, その他部局等, 教授(移行) (80300292)
鍛治谷 静 四條畷学園短期大学, その他部局等, 教授(移行) (20515473)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 幼小連携 / プログラミング教育 / 幼稚園教育 / アンプラグド教材 / ロボット教材 / ICT活用 / タブレット教材 / カリキュラム案 |
Outline of Final Research Achievements |
This research, conducted over a period of three years, has achieved the following outcomes: 1) Identification and development of unplugged programming education materials suitable for kindergarten settings, along with the creation of a curriculum that allows kindergarten teachers to deepen their understanding of programming education. 2) Search of suitable tablet devices for preschoolers and the development of a curriculum utilizing visual programming applications, and revealing a portion of the preschoolers' ICT utilization abilities. 3) Construction, implementation, and elucidation of a model case for programming education in early childhood education, aiming to realize future programming education with a focus on collaboration between preschools and elementary schools, through the development of a curriculum that progresses from unplugged materials to programming education applications, as well as through surveys and questionnaires.
|
Free Research Field |
情報教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今後、情報教育及びプログラミング教育は、教務等のICT化と同様に就学前教育においても充実、進展していく可能性が十分に考えられる。しかし、現状では幼稚園、保育園、認定こども園を対象とした情報教育の実践、プログラミング教育の実践はまだ多く取り組まれていない。また、そのために各園同士等の横のつながりも発展途上にあり、意見や実践の交流も数多く見られていない状況にある。本研究は、数少ない就学前の情報教育及びプログラミング教育の実践的な取り組みの一事例を担うものであり、教育現場の交流を促し、幼稚園におけるプログラミング教育の在り方の議論等を活発化の役割を担ったことからもその意義は大きいと考える。
|