2023 Fiscal Year Final Research Report
Proposal and Verification of Quantitative and Qualitative Evaluation Methods for Design Learning Achievement in Engineering Education
Project/Area Number |
20K03213
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Kogakuin University |
Principal Investigator |
MISAKI DAIGO 工学院大学, 工学部, 准教授 (00361832)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 工学教育 / デザイン教育 / デザイン思考 / オンライン教育 / ストレス評価 / 共感力 / 生体データ / AIおよびICT活用 |
Outline of Final Research Achievements |
This study proposed and verified evaluation methods for design learning in engineering education. Amid the COVID-19 pandemic, we conducted online design education and projects, analyzing the biometric data and conversation content of the student subjects. The analysis using the proposed methods revealed that, while current design education improves students' empathy in the short term, it lacks long-term empathy development. Based on these results, we advanced research into experiential systems that provide a stronger sense of reality, obtaining fundamental data for the development of engineers through the integration of engineering and design education.
|
Free Research Field |
工学教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、工学教育とデザイン教育の融合による新たな教育手法を提案し、その有効性を実証することを目的としている。社会的には、COVID-19パンデミックにおけるオンライン教育の普及を背景に、オンライン環境での学習効果やストレス評価の手法を開発し、これにより多様な教育環境での教育効果を向上させる可能性がある。学術的には、デザイン思考を取り入れた教育カリキュラムの構築とその評価手法を確立し、学生の共感力やクリエイティビティの向上に寄与する。さらに、AIやICTを活用した評価システムの精度向上を目指し、教育工学および生理心理学の分野で新たなアプローチを提供する。
|