2023 Fiscal Year Final Research Report
Study on the Characteristics and Penetration of Advertisement with Pseudoscientific Discourse on Health
Project/Area Number |
20K03272
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Kanou Yasuhiko 名古屋大学, 環境医学研究所, 助教 (50252292)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
谷 伊織 愛知学院大学, 心理学部, 准教授 (10568497)
石井 拓児 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (60345874)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 疑似科学 / 科学的誤情報 / 健康食品 / 科学リテラシー / ヘルスリテラシー / 医療従事者養成 / 初等中等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Pseudoscientific discourse is misinformation pretending to be science, and its contents on the human body, health, and medicine are widely distributed and inundated. This is because misinformation is transmitted and transmitted through the media, and people believe unsubstantiated information for various reasons. For instance, "health food" had little scientific evidence, and the ads employed various techniques to guide people. It was also found that the current Japanese curriculum does not provide opportunities to learn the knowledge necessary to think about human health and the skills to combat misinformation. As a result, even students in medical professional training schools were led to believe in pseudoscientific discourse and misinformation.
|
Free Research Field |
科学教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は健康や食品に関わる疑似科学言説に対して焦点を当て、社会的に重要な問題提起につながる研究成果を挙げた。中でも、「健康食品」の広告が、科学的根拠がなくとも人々に購買意欲をかき立てていることを明らかにしたことは、今後の社会的規制のための重要な資料となる。一方で、現在の教育課程では、自らの健康について考えるために必要な知識や科学リテラシー・情報メディアリテラシーを身に付ける機会が設けられ取らず、今後の指導要領改訂のために重要な観点を提示した。さらに、医療従事者養成校の学生でさえも、健康疑似科学や健康誤情報に惑わされている現状を明らかにしたことは、今後の専門教育を考える上で貴重な問題提起である。
|