2022 Fiscal Year Final Research Report
Construction of a basic experiment program and development of teaching materials for first-year chemistry-related water environment experiments at universities by means of waste origin treatment
Project/Area Number |
20K03285
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Kobe Gakuin University |
Principal Investigator |
TACHIBANA Junji 神戸学院大学, 共通教育センター, 講師 (10359292)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 廃棄物原点処理 / 大学初年次教育 / 水環境 / 化学分析 / 実験・観察 / 高大接続教育 / 教育カリキュラム / 分析マニュアル |
Outline of Final Research Achievements |
As basic education for students who have not learned four science subjects in high school, this research aims to: We created a basic education curriculum centered on this and conducted demonstration classes. (2) We developed a water quality analysis method that does not use poisonous and deleterious substances as much as possible as a water environment experiment method based on waste origin treatment, and practiced it in class. (3) We developed a water environment education program and conducted empirical research in first-year university classes, created a class manual, and held presentations and workshops at academic societies and research groups with the intention of disseminating and enlightening them.
|
Free Research Field |
生物地球化学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大学における理系専門教育を行うに当たり,教養課程での基礎教育は需要であり、特に実験や観察の基本的操作ができることが前提となっている。しかしながら,高校で理科の4科目を総て履修しておらず,また,教養課程では実験等の実習はあまり行われていない。 本研究は,教養課程における実験・観察力を養成するために,廃棄物原点処理を基本とした水質分析実験のカリキュラムとその実施マニュアルを作成と実証授業を行い,効果検証により教育の有効性を確認した。 このカリキュラムとマニュアルの公開と教員向け研修会を実施することにより,大学のみならず高校の教員に対しても高大接続教育を含めた水環境教育の普及啓発が出来た。
|