2022 Fiscal Year Final Research Report
Maintenance of road pavement using sensing data of vehicle
Project/Area Number |
20K04652
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22010:Civil engineering material, execution and construction management-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
KUBOTA Satoshi 関西大学, 環境都市工学部, 教授 (60527430)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 道路維持管理 / 舗装維持管理 / 集配車両 / センサ / 位置情報 / 地理空間情報 |
Outline of Final Research Achievements |
Road maintenance and management requires efficient and early detection of road damage. In this study, for the purpose of efficiently collecting information on road pavement conditions and detecting damage, acceleration, GNSS, and camera sensor devices were installed on the collection and delivery vehicles of parcel delivery companies that use roads on a daily basis. The data collected from these devices are combined to identify shaking that exceeds a threshold value in terms of vertical acceleration and to detect damage through geospatial analysis based on GNSS and video data at that time. The system visualizes road damage locations and their contents using 3D geospatial data, and has established a management infrastructure for maintenance management information.
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Free Research Field |
土木情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
道路の損傷箇所を抽出するためには、コストが高く、技術面でも地方公共団体の日常業務で利用するうえで課題がある。本研究では、安価な加速度センサ、GNSSとカメラによる低価格の機器の組み合わせ技術を開発し、地方公共団体が業務に導入可能な技術を提案した。これにより、既存のMMSや国土交通省の技術より安価かつ地方公共団体が利用可能な道路損傷発見技術を構築した。また、複数計測機器によって計測する3次元データを融合して、維持管理に運用する研究は十分には行われていなかった点について、本研究では、無人小型航空機と地上レーザスキャナにより精緻な3次元データの構築およびGISを用いた表示技術を確立した。
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