2023 Fiscal Year Final Research Report
A Typology of Psychological Problems in Athletes from the Viewpoint of "Mental Driving Force
Project/Area Number |
20K11313
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
|
Research Institution | University of Tsukuba (2022-2023) Kokushikan University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Nakagomi Shiro 筑波大学, 体育系(名誉教授), 名誉教授 (40113675)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | スポーツカウンセリング / アセスメント(見立て) / こころの推進力(心理的エネルギー)の様態 / 心理的問題の分類 / アスリート |
Outline of Final Research Achievements |
The author examines the effectiveness of assessment for counseling for athletes focusing on the mode of "mental driving force" (psychological energy), and the typology of psychological problems deriving from this assessment. The data analyzed includes not only my own consultation cases, but also cases in which the author was in charge of individual and group sessions as supervisor. As a result, it is possible to recognize the psychological problems of athletes in their main complaints at the time of consultation from a single perspective, using the mode of " mental driving force " as a key. The six types of psychological problems hypothesized at the beginning of the study proved to be effective in understanding the characteristics of many psychological problems and the psychological issues that underlie them. Furthermore, it is believed that the mode of "mental driving force" can also bring athletes closer to their experiential understanding of the problems they have by themselves.
|
Free Research Field |
臨床スポーツ心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アスリートの心理的問題の分類には、広義の病態水準あるいは精神病理学的疾患分類を手がかりとするものが多かった。本研究で着目したこころの推進力”(心理的エネルギー)の様態への着目は、アスリートのさまざまな心理的問題に対して、統一的な見方から主訴の分類が行われるだけでなく、その後の心理的アプローチにおける課題をも明示することになる。そして、アスリート自身にとっても抱えた問題の体験的な理解がしやすいのではないかと考えられる。またさらに、指導現場(コーチング)においても、アスリートの置かれた心理的状況や内的体験を感覚的そして共感的にわかりやすくし、指導に役立つのではないかと考えている。
|