2022 Fiscal Year Final Research Report
Significance and value of physical education in higher education using our vivid human experience in sports
Project/Area Number |
20K11452
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
|
Research Institution | Tokai Gakuen University |
Principal Investigator |
Hata Takayuki 東海学園大学, スポーツ健康科学部, 教授 (00156332)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 浩二 長崎大学, 教育学部, 准教授 (20568224)
久保田 もか 長崎大学, 教育学部, 准教授 (80744721)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 身体教育学 / 高等教育 / 身体的教養 / 身体リテラシー / 人間形成 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the possibility of human development in university physical education, based on the recognition that the lived experience of human beings in sports practice is inseparable from the question of human existence. By incorporating the diverse lived experiences of sports practice into human development in university education, the study aimed to construct a new theory of physical education that could offer measures to solve the problems faced by university physical education. The outline of the project is as follows. (1) The paper investigated "what is the 'body as we' and 'physicality' that responds to changes in society" in university education. (2) The need to position literacy about the body that university students should acquire in university education was clarified. (3) Clarified "the 'physical literacy' needed in higher education."
|
Free Research Field |
体育学、体育・スポーツ哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的な特色は、①高等教育において「社会の変化と呼応する『身体』及び『身体性』」について考察したこと、②「大学生が身につけるべき身体に関するリテラシー」を如何にして大学教育の中に位置づけるか、それを高等学校までの教育と大学教育を対比させながら考察したこと、そして③「大学生の体力と身体的リテラシー」に関する研究の枠組みを完成させるべく「高等教育で必要な『身体的リテラシー』」について考察したことである。その社会的意義は、スポーツ実践における身体的リテラシーの観点から大学体育を考察することによって、その意義を明らかにしようとしたことである。
|