2023 Fiscal Year Final Research Report
Big-Fish-Little-Pond Effect in University English Education: The Appropriateness of Student Placement Based on Proficiency Level
Project/Area Number |
20K13152
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Toyo Eiwa University (2021-2023) Hiroshima Jogakuin University (2020) |
Principal Investigator |
Sekitani Koki 東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (60759843)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 井の中の蛙効果 / 習熟度別クラス / 学業的自己概念 / 学習動機 / 聞き役 / 傾聴技法 / 質問技法 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the “big-fish-little-pond effect” in Japanese university English as a foreign language education. The results suggested that mechanical placement based on proficiency tests does not always optimize learners’ academic self-concept and motivation in learning English. Subsequently, the study addressed how to minimize the disadvantages and maximize the advantages of having diverse learners in mixed-proficiency classes. The findings revealed that, in pair learning situations, directing attention to the quality and quantity of information to be conveyed (the conceptualizer) is more beneficial than focusing on formal accuracy (the formulator), at least in the short term. Furthermore, it was found that having a good listener with sufficient active listening and questioning skills is important.
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Free Research Field |
英語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、日本において蓄積が少ないとされる「井の中の蛙効果」に関する研究に新たに知見を提供した。加えて、情意要因や学習スタイルなど、習熟度以外の要因によって新たなクラス編成を試行・検討することの必要性を示唆した。この点に学術的意義が認められる。また、多様な学習者が存在する教室を想定し、そのことによる不利益を低減し、利点を生かすことができる方法を模索した。本研究は、学習者同士の活動に着目し、しっかりと話を聞いてくれるよい聞き役を用意することの重要性を示した。このことは教育現場において一定の社会的意義があると考えられる。
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