2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing Educational Methods for Fostering Critical Thinking Skills in EFL: Focusing on the International Baccalaureate English Courses
Project/Area Number |
20K13884
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Sagami Women's University (2023) Meiji University (2020-2022) |
Principal Investigator |
AKATSUKA YUYA 相模女子大学, 学芸学部, 講師 (30760748)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 批判的思考 / 高次思考力 / 問い / 英語授業 / 第二言語習得 / 国際バカロレア |
Outline of Final Research Achievements |
Educational theories employed in the IB programme for fostering critical thinking have been identified. One key strategy for teaching critical thinking is nurturing individuals to become humane persons, emphasising warmth and compassion. Additionally, the programme aims to refine critical thinking through collaborative learning by engaging with higher-order thinking level questions. Lessons based on these theories were implemented in high schools and universities. Both quantitative and qualitative analyses were conducted to examine the transformation in critical thinking attitudes among English learners and to identify practical challenges.
|
Free Research Field |
教育方法学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題では、IB認定校における実物資料の分析に加え、授業の参与観察、教師へのインタビュー調査を実施し、IBプログラムにおける批判的思考理論の特定を行った。その上で、特定した理論を踏まえた英語教材の開発に着手し、日本の英語教育の文脈においては機能するかを検証した。その結果、IBプログラムにおける理論を援用するのみでは批判的思考の深まりに十分に機能せず、IBプログラムにおける理論に加え、他者の視点に気付いたり、反駁したりする学習機会を取り入れることによって、日本語を母語とする英語学習者の批判的思考態度が深まることを定量的・定性的に明らかにできた。
|