2021 Fiscal Year Final Research Report
Examination of school teacher education methods regarding mental health literacy
Project/Area Number |
20K13978
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Nara Medical University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | メンタルヘルス・リテラシー / 教育 / 精神疾患 / スティグマ / 学校 |
Outline of Final Research Achievements |
We provided DVD-based educational program comprised a 50-min video lesson designed to improve school teachers’ mental health literacy. We randomly assigned participants to an educational group (n = 49) and a waitlist control group (n = 43). As a result, the educational group showed a greater improvement in knowledge regarding mental health than did the control group and showed an increased intention to assist students with depression. On the other hand, the program was not effective for decreasing stigma toward mental illness.
|
Free Research Field |
精神医学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
短時間の映像教材によるメンタルヘルス・リテラシー教育が、学校教員の精神疾患に関する知識のみならず、精神的不調を来す生徒を援助する意欲を向上させた。このことは、学校における生徒へのメンタルヘルス・リテラシー教育に先立って、教員にメンタルヘルス・リテラシー教育を行うことの有用性を示唆している。一方で、精神疾患に対するスティグマは低減しなかったため、新たな介入方法を模索する必要があると考えられる。
|