• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Evaluation of children's interpersonal interaction using engineered devices

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K14071
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSenshu University (2021-2023)
Toyo Gakuen University (2020)

Principal Investigator

Tsukamoto Masashi  専修大学, 人間科学部, 講師 (90838773)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords心理学 / 工学 / RTK-GNSS / GPS / 対人距離 / 対人相互作用 / 子ども
Outline of Final Research Achievements

This study investigated whether interpersonal interactions in typically developing children and those with autism spectrum disorder in an outdoor environment can be quantitatively evaluated using a location-based measurement device (RTK-GNSS). Specifically, we measured positional information using RTK-GNSS during structured and free play between parents and children, and compared the interpersonal distance calculated from this information with behavioral data obtained through direct observation. The results indicate that RTK-GNSS can be a useful tool for automatically and easily examining changes in interpersonal interactions between parents and children throughout different periods of play.

Free Research Field

特別支援教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援教育の現場では教育や支援の効果を検証することが求められるが、対人相互作用の評価には膨大な労力と時間がかかるなど、さまざまな困難が伴う。本研究では、近づいたり離れたりする子どもたちの複雑かつダイナミックな対人相互作用を、自動的かつ簡便に評価するための1つのツールとしてRTK-GNSSが有用であることが見いだされた。RTK-GNSSを用いた評価手法には、屋外という制約の多い環境の中での親子の接近行動などを定量的に評価できる可能性があり、その生起要因について詳細な検討を加えることで、将来的には対人相互作用を促進するための研究や実践の選択肢が増えると考えられる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi