2023 Fiscal Year Final Research Report
Evaluation of children's interpersonal interaction using engineered devices
Project/Area Number |
20K14071
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Senshu University (2021-2023) Toyo Gakuen University (2020) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 心理学 / 工学 / RTK-GNSS / GPS / 対人距離 / 対人相互作用 / 子ども |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated whether interpersonal interactions in typically developing children and those with autism spectrum disorder in an outdoor environment can be quantitatively evaluated using a location-based measurement device (RTK-GNSS). Specifically, we measured positional information using RTK-GNSS during structured and free play between parents and children, and compared the interpersonal distance calculated from this information with behavioral data obtained through direct observation. The results indicate that RTK-GNSS can be a useful tool for automatically and easily examining changes in interpersonal interactions between parents and children throughout different periods of play.
|
Free Research Field |
特別支援教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
特別支援教育の現場では教育や支援の効果を検証することが求められるが、対人相互作用の評価には膨大な労力と時間がかかるなど、さまざまな困難が伴う。本研究では、近づいたり離れたりする子どもたちの複雑かつダイナミックな対人相互作用を、自動的かつ簡便に評価するための1つのツールとしてRTK-GNSSが有用であることが見いだされた。RTK-GNSSを用いた評価手法には、屋外という制約の多い環境の中での親子の接近行動などを定量的に評価できる可能性があり、その生起要因について詳細な検討を加えることで、将来的には対人相互作用を促進するための研究や実践の選択肢が増えると考えられる。
|