2023 Fiscal Year Final Research Report
The development and evaluation of the program for encouraging to practice mental health promotion behavior for reducing mental health disparities
Project/Area Number |
20K14228
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Jikei University School of Medicine (2021-2023) Sophia University (2020) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | メンタルヘルス / プロモーション / 行動 / ストレス / 健康格差 / 個人 / 社会 / 介入 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to identify the determinants of mental health promotion behaviors (e.g., physical activity, cultural activity, relaxation, volunteer activity, activity challenge, and group affiliation) in consideration of the characteristics of individuals who did not practice mental health promotion behaviors. It also aimed to develop an intervention program focusing on mental health promotion behaviors. The seven series of related studies highlight the individual and environmental determinants and sociodemographic characteristics of non-practitioners of mental health promotion behaviors. In addition, intervention studies demonstrated the efficacy and limitations of workbooks and e-learning programs.
|
Free Research Field |
健康心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義としては、メンタルヘルスプロモーションに関する基礎・実践研究をおこなった点にある。これまで、メンタルヘルスの不調に対しては、ストレスチェック制度をはじめ早期発見・早期治療を意図した二次予防的な取り組みに力が注がれてきた。一方、本研究では、心の健康に対する健康増進・発症予防、すなわち一次予防的に着目した点が意義深いと考えられる。 社会的意義としては、個人が毎日の生活の中で「自助努力」として積極的に心の健康増進をおこない、将来的に心の健康格差を是正するための支援ツールを開発し効果検証をおこなった点にある。
|