2022 Fiscal Year Final Research Report
A Proposal of Novel Integrated On-board Converter for EVs with Dynamic Wireless Power Transfer System
Project/Area Number |
20K14723
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 21010:Power engineering-related
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Research Institution | Tokyo University of Science |
Principal Investigator |
Ota Ryosuke 東京理科大学, 理工学部電気電子情報工学科, 助教 (60866193)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ワイヤレス給電 / 非接触給電 / 走行中給電 / マルチポートコンバータ / Wireless power transfer / Inductive power transfer / Dynamic charging / Multiport converter |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to integrate the existing onboard power electronics system in electric vehicles with a power electronics system for dynamic wireless power transfer. The goal is to achieve high power-conversion efficiency while minimizing system costs. Throughout the research period, three novel circuit topologies were proposed, and their effectiveness was validated through experiments using their prototypes. Circuit topology 1 achieved a substantial increase in efficiency and cost reduction. Circuit topology 2 achieved significant improvements in efficiency and noise reduction. Lastly, circuit topology 3 allowed for cost reduction.
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Free Research Field |
パワーエレクトロニクス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2050年のカーボンニュートラル化の達成に向け,電気自動車の普及が強く求められている。しかし,電気自動車は価格,走行距離,充電時間等に課題を抱え,劇的な普及には至っていない。これらの課題に対して,走行中ワイヤレス給電が注目を浴びているが,その実装には高効率化をはじめとする多くの課題を抱える。 本研究では,既存の車載システムとワイヤレス給電システムを機能統合する,新たなる3つの回路方式を提案し,高効率化と低コスト化を達成した。これらの成果は基礎検討段階のものであるが,今後,より実践的な検討を重ねることで,DWPTシステムの実現や電気自動車の普及に貢献することが期待できる。
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