2021 Fiscal Year Final Research Report
Establishment of straddle vault coaching method to be able to perform the straddle vault based on quantitative and qualitative data.
Project/Area Number |
20K19596
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 学校体育 / 小学生児童 / 器械運動 / 開脚跳び / バイオメカニクス / コーチング |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to establish an innovative method of teaching straddle vault using a mat sensor and a multistage vaulting box. It was shown that the use of a multistage vaulting box was effective in increasing the success rate of the straddle vault , and the use of a mat sensor was effective in making the hand position farther away. Furthermore, it was suggested that children who were not able to straddle vault could learn to jump with straddle vault by using the mat sensor in the process of gradually increasing the length of the box from 30 cm, 50 cm, 60 cm, to 80 cm.
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Free Research Field |
スポーツバイオメカニクス,コーチング学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で確立した指導法により,これまでに開脚跳びができなかった児童が,開脚跳びができるようになるための手段を新たに見出すことができた。これまでに,開脚跳びができない児童に対しては,跳び箱に見立てたビールケース等を用いた指導が行われてきた。しかし,こうした教具を跳び越えられたとしても,児童の中では跳び箱を跳べたという実感を味わえることができない。一方で,本研究の実験では,最終的に80 cmの跳び箱が跳べずに50 cmの跳び箱を跳べた児童が,「僕も跳び箱ができた!」と大喜びする姿が確認できた。したがって,本研究で確立した指導法は,運動が苦手な児童に対して,極めて有用な指導法になると考えられる。
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