2022 Fiscal Year Final Research Report
Relative assessment of learners' pronunciations based on their bi-directional shadowing and its practical application in class
Project/Area Number |
20K20407
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Project/Area Number (Other) |
19H05471 (2019)
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
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Allocation Type | Multi-year Fund (2020) Single-year Grants (2019) |
Review Section |
Studies on the Super-Aging Society
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Minematsu Nobuaki 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (90273333)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
齋藤 大輔 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授 (40615150)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Keywords | 外国語教育 / 音声教育 / 了解性 / 相互シャドーイング / 高齢化・少子化 / 外国人労働者 / ポステリオグラム |
Outline of Final Research Achievements |
Language learners' speech is intelligible enough to the learners themselves, but not always intelligible to others. We're proposing a novel method of measuring the intelligibility of L2 speech sequentially and objectively by asking listeners to shadow the L2 speech and quantifying listening breakdowns as shadowing breakdowns found in the shadowing speech. In this study, by using non-native learners as well as native speakers as shadowers (listeners), we investigated the intelligibility of language learners' speech in the following three cases. 1) speaker = Vietnamese learners of Japanese, listener = native speakers of Japanese, 2) speaker = Chinese learners of Japanese, listener = native speakers of Japanese and Chinese learners of Japanese, and 3) speaker = international learners of English, listener = international learners of English.
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Free Research Field |
音声コミュニケーション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,提示音声を聴取しながら,聴取した通りにその場で復唱するシャドーイングを,学習者音声が即時的にどのように伝わったのかを音声として観測する手法として活用し,学習者と母語話者,更には学習者同士を結びつけ,互いに自分の音声がどう伝わっているのかを分析した。従来,聴取の様子をオンライン計測する手段は脳計測手段に頼っており,極めて高価な機器が必要であったが,本研究では外国語教育的に妥当な方法論で,極めて安価に計測手段を提供できた。学習者にしても,自身の音声が聞かれたその場でどう認識されているのかを初めて知ることができ,実用的価値の高い方法論を提供することができた。
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