• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of Online-based Education Model to Enhance International Students' Interactional Competence

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K20709
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

IKEDA KEIKO  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BYSOUTH DON  関西大学, 国際教育センター, 研究員 (20603129)
山本 敏幸  関西国際大学, 社会学部, 教授 (50367439)
中西 英之  近畿大学, 情報学部, 教授 (70335206)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Keywordsコミュニケーション能力 / 外国人留学生 / 双方向型学習 / オンラインプラットフォーム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a highly interactive, exchange-based career education and Japanese language education model that aims to improve the insufficient level of "Japanese language skills," especially "mutual communication skills" required of international students. (I) Among the many types of cooperative learning activities (work) that exist, we designed activities that can raise the level of communication skills (negotiation skills) required by companies in a short-term and effective manner. Next, (II) the design and development of a web interface to realize this cooperative learning task were carried out mainly by the members of the engineering research field.

Free Research Field

国際教育、留学生支援、オンライン教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で養成しようとする能力は、次世代のグローバル人材に求められる「レディネス」である。その養成のために開発された双方向・インタラクティブな留学生支援教育モデルは、将来を見据えて行動でき、問題意識を共有して多様性の中で協働する経験とその価値を理解できる人材の養成に貢献することができる。また、多様な教育テックを有機的に融合した学習モデルとなっており、我が国の大学における教育制度の柔軟化とカリキュラム改革を必然的に随伴し、次代に適合した高等教育へのパラダイムシフトというアウトカムをもたらすものとなる。テクノロジーを前提としながらも、その教育の担い手(教育的介入者)の役割も重視している。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi