• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Research for development of technical basis for the evaluation and measurement of the core academic ability appropriate to its growing diversity in secondary school education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21240069
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

FUMIKO Yasuno  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター 基礎研究部, 総括研究官 (00370081)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KIMURA Takuya  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (40452304)
KURAMOTO Naoki  東北大学, 高度教養 学生支援機構, 准教授 (60236172)
HAYASHI Atsuhiro  九州大学, 基幹教育院, 教授 (70189637)
NAMIKAWA Yukihiko  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20022676)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ARAI Katsuhiro  独立行政法人 大学入試センター, 教授 (90133610)
KAWAI Hisashi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター 基礎研究部, 総括研究官 (30214589)
SHIINA Kumiko  独立行政法人 大学入試センター, 研究開発部, 教授 (20280539)
SHIBAYAMA Tadashi  東北大学, 教育学研究科, 教授 (70240752)
SUZUKI Makoto  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
TSUKAHARA Shuichi  関西国際大学, 客員教授 (00155334)
TONISHI Manabu  目白大学, 社会学部, 助教 (60611556)
NAKAMURA Naoto  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (20201676)
NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 教育学研究科, 教授 (90237470)
NISHITSUJI Masasuke  奈良学園大学, 教授 (40370085)
HATOGAI Taro  国立教育政策研究所, 名誉所員 (10280512)
MATSUBARA Shizuo  桐蔭横浜大学, スポーツ健康科学部, 教授 (50132692)
MIYAKE Masatake  名古屋大学, 多元数理科学研究科, 名誉教授 (70019496)
MIYANO Hisao  独立行政法人 大学入試センター, 研究開発部, 教授 (90200196)
MURAKAMI Takashi  中京大学, 現代社会学部, 教授 (70093078)
MORITA Yasuo  東北大学, 教養教育院, 総長特別補佐 (20011653)
YAMADA Kanehisa  国立教育政策研究所, 名誉所員 (40000070)
YAMADA Fumiyasu  静岡大学, 情報学部, 教授 (40158217)
Project Period (FY) 2009-04-01 – 2014-03-31
Keywords科学教育
Research Abstract

We collected a lot of copies of the examination paper, implementation guidelines, content outlines, and results of the past nationwide tests. Comparing these different tests, we could see a long-term trend of the national testing.
By using the resources,we conducted a monitoring survey of college freshmen with wide range of academic ability in 2012 and 2011. The survey of Japanese and Mathematics was done with a focus on empirical research on performance and answer format.
The main results are summarized as follows:(1) We confirmed that the performance of Japanese has a tendency that the percentage of correct answers of multiple-choice is greater than the percentage of correct answers of descriptive. (2) As for mathematics, we couldn't confirm the tendency of higher or lower percentage of correct answers of a specific format. (3) We found that the performance of Mathematics depends on the questions, the degree of difficulty of the items, and the academic level of the examinee population.

  • Research Products

    (6 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 解答形式とパフォーマンスに関する実証的研究2013

    • Author(s)
      安野史子,浪川幸彦,森田康夫,三宅正武,西辻正副,倉元直樹,林篤裕,木村拓也,宮埜寿夫,椎名久美子,荒井克弘,村上隆
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: No.23 Pages: 143-150

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 旧課程と現行課程における高等学校数学の科目履修状況について2011

    • Author(s)
      安野史子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第93巻第5号 Pages: 12-22

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 解答形式とパフォーマンスに関する実証的研究(1)2012

    • Author(s)
      安野史子,浪川幸彦,森田康夫,三宅正武,西辻正副,倉元直樹,林篤裕,木村拓也,宮埜寿夫,椎名久美子,荒井克弘,村上隆
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会 第7回大会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2012-06-01
  • [Presentation] 解答形式とパフォーマンスに関する実証的研究(2)2012

    • Author(s)
      宮埜壽夫,安野史子
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会 第7回大会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2012-06-01
  • [Remarks] 安野史子 ; "試験問題の形式とパフォーマンスに関する実証的研究",(2015.3), pp.1--364

  • [Remarks] 安野史子; "戦後日本における全国規模テスト改訂増補第2版",(2013.3),pp.1--557

URL: 

Published: 2015-07-16   Modified: 2017-10-13  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi