• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Data Collection and Annotation of Relatively Spontaneous Utterances by Japanese Learners of English

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21320109
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

HARADA Yasunari  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKANO Michiko  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (70148229)
NARITA Masumi  東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 教授 (50383162)
KUSUMOTO Noriaki  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60277861)
STOCKWELL Glen  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (90367988)
KITAHARA Mafuyu  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (00343301)
HOSHII Makiko  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (90339656)
MAENO Joji  早稲田大学, メ ディアネットワークセンタ ー, 助教 (30298210)
Research Collaborator KAWAMURA Mayumi  , 言語アノテータ
SUZUKI Masanori  Pearson Knowledge Technologies, Principal Test Development Manager
ENDO Tomoko  筑波大学, 人文社会系, 日本学術振興会特別研究員
YOKOMORI Daisuke  名古屋大学, 国際言語文化研究科, 日本学術振興会特別研究員
MAEBO Kanako  一橋大学, 大学院・言語社会研究科, 博士後期課程
Project Period (FY) 2009-04-01 – 2014-03-31
Keywords学習者コーパス / 自発発話 / アノテーション / 属性付与 / 自律的相互学習 / オーディエンス(聞き手) / 談話的特徴 / 相互作用
Research Abstract

We collected relatively spontaneous utterances during group activities among first-year students in a Japanese university over 30 weeks / class sessions throughout the academic years. Each student took Versant English Test, an automated test of spoken English delivered over the phone, four times within the academic year, namely in April, July, October and January, so we can verify any longitudinal changes of the students' proficiency in speaking and listening. The data collected showed a number of interesting interactional phenomena that had not previously been fully recognized. As the data collection was conducted in a relatively uniform fashion over a total period of eight years, including the three years in a preceding project, we can fathom the annual changes of English fluency among the first-year students in this particular university.

  • Research Products

    (33 results)

All 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 日本語を第一言語とする英語学習者の比較的自発的な発話におけるフィラーに見られる いくつかの特徴2014

    • Author(s)
      横森大輔・ 遠藤智子・ 河村ま ゆみ・ 鈴木 正紀・ 原田 康也
    • Journal Title

      日本英語教育学会第43回年次研究集会発表論文集

      Pages: 89-96

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "That's all. Thank you." : Emergence of Formulaic Protocols among Japanese EFL Learners2013

    • Author(s)
      Harada, Y., Kawamura, M., Yokomori, D., & Endo, T
    • Journal Title

      Proceedings of the 17th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue, Fernandez, R. and Isard, A.

      Pages: 197-198

  • [Journal Article] 日本語母語話者の英語発話にみられるフィラーの使用ストラテジー2013

    • Author(s)
      横森大輔・ 遠藤智子・ 河村ま ゆみ・ 鈴木 正紀・ 原田 康也
    • Journal Title

      日本認知科学会第30回大会発表論文集

      Pages: 12-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の言語処理と言語運用能力 : Versant English Test のスコアを中心に2013

    • Author(s)
      原田 康也・ 森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: vol. 113, No. 174 Pages: 1-6

  • [Journal Article] Data Collection and Annotation of Relatively Spontaneous and Relatively Extended Elicited Utterances by English Learners in Undergraduate Japanese Courses2013

    • Author(s)
      Harada, Y., Kawamura, M., Yokomori, D. & Suzuki, M.
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: Vol.1 Pages: 179-197

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L1談話方略から見た日本人英語学習者の自発発話における母音延伸2012

    • Author(s)
      横森大輔・ 河村ま ゆみ・ 原田康也
    • Journal Title

      日本英語教育学会第41回年次研究集会発表論文集

      Pages: 49-55

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学新入生の英語リスニング・スピーキング熟達度の定点観測2011

    • Author(s)
      鈴木正紀・ 原田 康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: vol. 111, No. 320 Pages: 37-42

  • [Journal Article] 英語学習者発話データ に見る語末の延伸母音挿入2010

    • Author(s)
      横森大輔・ 河村ま ゆみ・ 原田 康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: vol. 110, No. 313 Pages: 29-34

  • [Journal Article] オーディエンス(聞き手・読み手)としての立場を重視した英語の自律的相互学習2010

    • Author(s)
      原田 康也
    • Journal Title

      第16回大学教育研究フォーラム発表論文集

      Pages: 126-127

  • [Journal Article] "English Learner Corpus : Global Perspectives with an Asian Focus," in Kao, T. and Lin, Y. (eds.), A New Look at Language Teaching and Testing: English as Subject and Vehicle2010

    • Author(s)
      Huang, C, R, Cheung, W., Harada, Y., Hong, H., Skoufaki, S. & Chen, H. K. Y
    • Journal Title

      Selected Papers from the 2009 LTTC International Conference on English Language Teaching and Testing

      Pages: 85-117

  • [Presentation] Japanese EFL Learners' Cognitive Difficulty in Producing English Question Sentences2014

    • Author(s)
      Harada, Y. & Morishita, M.
    • Organizer
      AAAL
    • Year and Date
      2014-03-24
  • [Presentation] 日本人英語学習者の構文処理 : 疑問文の統語形態論的複雑性2014

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      日本英語教育学会第44回年次研究集会 : 『グローバル人材育成』を考える
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-03-02
  • [Presentation] 日本人英語学習者の定形表現習得の難しさ について2014

    • Author(s)
      遠藤智子・河村ま ゆみ・横森大輔・原田 康也
    • Organizer
      日本英語教育学会第44回年次研究集会 : 『グローバル人材育成』を考える
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-03-01
  • [Presentation] "That's all. Thank you." : A case of naturally-occurring cooperative learning in Japanese EFL classrooms2013

    • Author(s)
      Endo, T., Yokomori, D., Kawamura, M., Suzuki M. & Harada, Y.
    • Organizer
      Workshop on Linguistic Analyses of Foreign Language Learning : Automatization in Real-Time Comprehension and Production in conjunction with The 15th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2013-12-15
  • [Presentation] 'Global Human Resource Development' in Japan and Theory of Knowledge in International Baccalaureate2013

    • Author(s)
      Harada, Y
    • Organizer
      ICEL 2013 : 2013 International Conference on English Linguistics
    • Place of Presentation
      Korea University and Korea Military Academy, Seoul
    • Year and Date
      2013-07-05
  • [Presentation] Fillers in relatively spontaneous utterances by Japanese EFL Learners2013

    • Author(s)
      Yokomori, D., Kawamura M., Suzuki, M. & Harada, Y.
    • Organizer
      The 14th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University, Seoul
    • Year and Date
      2013-03-08
  • [Presentation] Data Collection and Annotation of Spontaneous Utterances by Japanese Learners of English2012

    • Author(s)
      Harada, Y., Kawamura, M., Yokomori, D. & Suzuki, M.
    • Organizer
      KACL 2012 : the First International Conference for KACL (the Korean Association for Corpus Linguistics)
    • Place of Presentation
      Pusan National University
    • Year and Date
      2012-12-11
  • [Presentation] Data Collection of Spontaneous Extended Utterances by Japanese Learners of English,"The 13th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing : Corpora2012

    • Author(s)
      Harada, Y., Kawamura, M. & Suzuki, M.
    • Organizer
      Annotation and Human Language Processing
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-12-01
  • [Presentation] Taking "Interaction" Seriously : how to engage Japanese learners of English in oral and/or written communication in college language classes2011

    • Author(s)
      Harada, Y.
    • Organizer
      English Linguistics Society of Korea
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University, Seoul
    • Year and Date
      2011-06-11
  • [Presentation] L1 談話方略から見た日本人英語学習者の自発発話における母音延伸2011

    • Author(s)
      横森大輔・ 河村ま ゆみ・ 原田康也
    • Organizer
      日本英語教育学会第41回年次研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-03-29
  • [Presentation] Phrase-final Insertion and/or Lengthening of Vowels in Utterances by Japanese Learners of English2011

    • Author(s)
      Yokomori, D., Kawamura, M, & Harada, Y
    • Organizer
      The 10th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University
    • Year and Date
      2011-03-05
  • [Presentation] 外国語の口頭運用時における数的処理について2010

    • Author(s)
      原田康也・ 前坊香菜子・ 坪田康・ 壇辻正 剛
    • Organizer
      第53回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-18
  • [Presentation] Taking "Interaction" Seriously : A Case Study of Employing Versant English Test at Waseda University2010

    • Author(s)
      Harada, Y
    • Organizer
      Pearson Kirihara Teacher's Conference 2010
    • Place of Presentation
      Toyo Gakuen University
    • Year and Date
      2010-10-11
  • [Presentation] Taking "Interaction" Seriously : how to engage Japanese learners of English in oral and/or written communication in college language classes2010

    • Author(s)
      Harada, Y
    • Organizer
      CUHK MoE-Microsoft Key Laboratory of Human-Centric Computing and Interface Technologies & Department of Linguistics and Modern Languages Seminar
    • Place of Presentation
      Chinese University of Hong Kong
    • Year and Date
      2010-03-23
  • [Presentation] 言語教育のイノベーション2010

    • Author(s)
      原田 康也
    • Organizer
      平成21年度岩手大学学長裁量経費・学系プロジェクト経費「ブレンディッドラーニングを用いた専門教育科目の高度教育改善に関する研究」報告会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2010-03-15
  • [Presentation] 外国語の授業における実態的コミュニケーションの創出 : 足場かけとしての『場』つくり2010

    • Author(s)
      前坊香菜子・ 原田康也
    • Organizer
      第42回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      沖縄県男女共同参画センター「てぃるる」
    • Year and Date
      2010-01-09
  • [Presentation] 自律的相互学習におけるオーディエンス(聞き手・読み手)の重要性2009

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      第39回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2009-10-27
  • [Presentation] 大学新入生の英語口頭表現能力の定点観測に向けて : 発話データの制限的共有と分散処理を中心に2009

    • Author(s)
      河村ま ゆみ・ 前坊香菜子・ 楠元範明・ 前 野譲二・ 鈴木正紀・ 原田康也
    • Organizer
      第12回CMS研究会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-09-17
  • [Book] 外国語運用能力はいかに熟達化するか:言語情報処理の自動化プロセスを探る2014

    • Author(s)
      横川博一・ 定藤規弘・ 吉田晴世(編著)
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      松柏社
  • [Remarks] 単独または他の科研費に基づく研究計画と協力して,以下の研究集会等を企画した.

  • [Remarks] Dr. Franz Stachowiakを囲む研究会, 早稲田大学情報教育研究所主催, 科研費基盤研究(B): 課題番号 21320109 『属性付与英語学習者発話コーパスの拡充と分析: 大学新入生英語発話能力の経年 変化調査』企画, 早稲田大学, 2013年1月10日 .

    • URL

      http://www.decode.waseda.ac.jp/announcement/2013-01-10-FranzStachowiak-j.html

  • [Remarks] The 13th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing: Corpora, Annotation and Human Language Processing, 早稲田大学情報教育研究所・言語情報研究所共催, 科研費基盤研究(B): 課題番号21320109 『属性付与英語学習者発話コーパスの拡充と分析: 大学新入生英語発話能力の経年変化調査』企画, 早稲田大学, 2012年12月1日 .

    • URL

      http://www.decode.waseda.ac.jp/announcement/2012-12-01-j.html

  • [Remarks] 研究集会「英語コミュニケーション能力の育成と英語処理の自動化:授業実践からテスティングまで」, 日本英語教育学会・早稲田大学情報教育研究所共催, 科研費基盤研究(A):課題番号21242013『外国語運用能力の熟達化に伴う言語情報処理の自動化プロセスの解明』・科研費基盤研究(B):課題番号21320109『属性付与英語学習者発話コーパスの拡充と分析:大学新入生英語発話能力の経年変化調査』企画, 早稲田大学, 2011年9月17日.

    • URL

      http://www.decode.waseda.ac.jp/announcement/2011-09-17-j.html

URL: 

Published: 2015-06-25   Modified: 2017-10-13  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi