• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A Comprehensive Study of the Educational Administration from a viewpoint of the Accountability and Assessment in the Modern U. S. A.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21330184
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KITANO Akio  日本大学, 文理学部, 教授 (50169869)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGAMINE Kousaku  日本大学, 国際関係学部, 助教 (30421150)
ISHI Hidemasa  神戸松陰女子学院大学, 人間科学部, 講師 (10452327)
TAKAHASHI Satoshi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)
KIRA Naoshi  日本教育大学院大学, 学校教育研究科, 教授 (80327155)
GOTOU Taketoshi  琉球大学, 生涯学習教育研究センター, 講師 (50451498)
OOMOMO Toshiyuki  東京大学, 教育学研究科, 教授 (10201386)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords教育学 / テスト政策 / アカウンタビリティ / アセスメント / スタンダード / 教育改革
Research Abstract

The purpose of this research is to analyze the actual conditions of the education reform centering on the testing policy currently implemented in the United States. Keywords are "standard," "accountability," and "assessment." In this research, the actual conditions of the education reform based on the testing policy at the federal, state, and local levels were analyzed from diverse and structural perspectives.
The results of the research over the past three years were presented at 3 roundtables at annual meetings of the Japanese Educational Research Association. The contents of the roundtable presentations were (1) the Analysis of the No Child Left Behind(NCLB) Act, (2) the NCLB Act and the Teacher Policy, (3) Theories and the Actual Conditions of the "Grass-roots," Alternative Education Reform in Opposition to the NCLB Act.
Overseas research trips were also carried out. In those trips, testing policy in states such as Washington, California, Massachusetts, Texas, etc. were researched in detail. The trend of the testing policy of the United States was presented at the annual meeting of the Japan Comparative Education Society in 2011(Waseda University).
Moreover, the results of the research over the past three years were published in the following books : (1) Kitano, Akio 2009 The Development of the Educational Assessment Administration in the United States Today(Toshindo); (2) Kitano, Akio 2011 Japan-U. S. Testing Strategies(Kazama Shobou); (3) Ishii, Hidemasa 2011 Development of Theories on Educational Objectives and Assessment in the United States(Toshindo), etc.

  • Research Products

    (13 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 現代アメリカにおける学力向上政策の基盤研究2011

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本大学教育学会『教育学雑誌』

      Volume: 第46号 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育の自由論からみた規制緩和をめぐる問題2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      日本教育制度学会『教育制度研究』

      Volume: 第17号 Pages: 92-97

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの思考教授研究における情意目標論の展開-『性向』概念に焦点を当てて-2009

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本教育方法学会『教育方法学研究』

      Volume: 第34巻 Pages: 25-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける教育目標論の展開-パフォーマンス評価論による行動目標論の問い直し-2009

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会『カリキュラム研究』

      Volume: 第18号 Pages: 59-71

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国における「草の根の」教育改革の現状と課題2011

    • Author(s)
      後藤武俊・遠藤貴広・篠原岳司
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会ラウンド・テーブル
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-26
  • [Presentation] 米国NCLB法制化における教員政策に関する総合的研究2010

    • Author(s)
      高橋哲・黒田友紀・飯窪真也, 他1名
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会ラウンド・テーブル
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
  • [Presentation] 現代アメリカにおけるテスト政策の基盤研究-アメリカは日本から何を学び、何を目指したのか-2010

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
  • [Presentation] 現代アメリカのアカウンタビリティ・アセスメント教育政策の理論と実態-NCLB法の内容・効果・問題点を中心に-2009

    • Author(s)
      長嶺宏作・吉良直・石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第68回大会ラウンド・テーブル
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-08-29
  • [Book] 日米のテスト戦略-ハイステイクス・テストの導入の経緯と実態-2011

    • Author(s)
      北野秋男
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      風間書房
  • [Book] 現代アメリカにおける学力形成論の展開-スタンダードに基づくカリキュラムの設計-2011

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      東信堂
  • [Book] 現代米国の教員団体と教育労働法制改革-公立学校教員の労働基本権と専門職性をめぐる相克-2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      風月書房
  • [Book] 学力論議の現在-ポスト近代社会における学力の論じ方-」(『<新しい能力>は教育を変えるか-学力・リテラシー・コンピテンシー2010

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      141-178
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 現代アメリカの教育アセスメント行政の展開-マサチューセッツ州(MCAS)テストを中心に-2009

    • Author(s)
      北野秋男
    • Total Pages
      379
    • Publisher
      東信堂

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi