• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Assessment of mathematical academic ability of students in technical college by multiple-choice problems

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21500851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionIshikawa National College of Technology

Principal Investigator

ASO Kazutoshi  石川工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (80110154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) UMENO Yoshio  一関工業高等専門学校, その他の部局, 特任教授 (30042211)
OHARA Yasuhiro  熊本高等専門学校, その他の部局, 教授 (10106106)
KAWAMOTO Masaharu  鈴鹿工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (00311035)
KONAKAZAWA Seiji  東京工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (60259827)
KOBAYASHI Shigeki  長野工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (40321434)
TAKADA Isao  明石工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (30178389)
TOMIYAMA Masato  石川工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (70311016)
NAGAOKA Koichi  旭川工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (20280315)
HATTORI Tae  石川工業高等専門学校, その他の部局, 講師 (40569365)
MABUCHI Masao  八戸工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (90239145)
MORITA Kenji  石川工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (60312196)
YANAI Tadashi  新居浜工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (50220174)
YAMAMOTO Takashi  サレジオ工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (30450133)
MUKOUYAMA Kazuo  東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 教授 (60219847)
Project Period (FY) 2009-04-01 – 2014-03-31
Keywords選択式問題
Research Abstract

The aim of this research study was to verify the effectiveness of multiple-choice problems in mathematics education. For this purpose, first, we created 340 multiple-choice problems and gave full commentary for each problem. During the five-year study period, we have conducted many examinations using these problems in various mathematics classes at technical college A. As a result, the following two things have become clear. First, for many students, multiple-choice problems are more difficult than normal computational problems. The reason is perhaps that to solve multiple-choice problems both understanding and judgment are required. Second, by taking many examinations with similar multiple-choice problems, students gain basic mathematical knowledge, because, when taking an examination, students read many mathematical texts.

  • Research Products

    (5 results)

All 2013 2011 2010

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 選択式問題による試験から見える高専生の現状と課題2011

    • Author(s)
      冨山正人, 高田功, 長岡耕一, 柳井忠, 阿蘇和寿, 梅野善雄, 小原康博, 川本正治, 小中澤聖二, 小林茂樹, 馬渕雅生, 向山一男, 森田健二, 山本孝司
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: vol.18, no.1

  • [Presentation] 選択式問題と基礎学力の定着2013

    • Author(s)
      阿蘇和寿
    • Organizer
      日本数学教育研究(山梨)大会高専大学部会
    • Year and Date
      2013-08-04
  • [Presentation] 選択式問題と学生の理解の関係について2011

    • Author(s)
      森田健二
    • Organizer
      北陸四県数学教育研究(七尾)大会高等専門学校部会
    • Year and Date
      2011-10-21
  • [Presentation] クリッカーを用いた双方向型授業について2011

    • Author(s)
      服部多恵
    • Organizer
      北陸四県数学教育研究(七尾)大会高等専門学校部会
    • Year and Date
      2011-10-21
  • [Presentation] 数学選択式問題の実施とその分析2010

    • Author(s)
      高田功, 柳井忠, 長岡耕一, 冨山正人
    • Organizer
      日本数学教育研究(新潟)大会高専大学部会
    • Year and Date
      2010-08-02

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi