• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A synthetic research on the formation of competence of Japanese language teacher using the life history approach

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520553
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSuzuka University of Medical Science

Principal Investigator

KANG Fengli  鈴鹿医療科学大学, 鍼灸学部, 准教授 (30399034)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORIWAKI Takeo  三重大学, 教育学部, 教授 (20174469)
SAKAMOTO Masanobu  浜松大学, ビジネスデザイン学部, 准教授 (40387501)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsライフヒストリー的アプローチ / 力量形成 / 授業スタイル / 「観」の変革 / 熟練教師の熟練性 / 二重の応答性
Research Abstract

The case study over three years can be divided roughly into two as follows.
1. Individual Case Study 2. Comparative Case Study
We picked up Mrs. W and Mrs. K who are completing an individual teaching style as an individual case study and clarified the career and life history.
As a result, in both, it became clear that change of a view and formation of a teaching style are performed simultaneously. There are a limit in technocracy understanding(technical acquisition and application) the individual aspect of an actual teacher's growth, so we should be understood in the dynamic relation of formation between the change of a view, and a teaching style in them.
We performed the sampling which makes the difference between educational conditions or environment the maximum as a comparative case study. In domestic, two skillful Japanese teachers' comparative research was done, and comparative research with the Chinese Japanese language teachers in China was done. As a result, the similarity of the kind which has exceeded conditions and environment to the skillful teacher was able to be found out. It can be called "a double response".
If the essence of a lesson was on communication at all, the deposit of "the double response" was expected. Having crawled on the antenna using the senses and catching a student's reaction, even if the skillful teacher was in the form of a one to many lesson, deployment of a lesson and influence are performed in an instant, and it became clear to demonstrate "the double response" very highly.

  • Research Products

    (21 results)

All 2012 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 熟練日本語教師の力量内容とその形成-ライフヒストリー的アプローチによる日中の日本語教師の授業スタイルの形成研究-2012

    • Author(s)
      森脇健夫, 康鳳麗, 坂本勝信
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第63巻 Pages: 267-273

  • [Journal Article] 日本語教師の力量形成研究-線画の発達と「観」の形成-2011

    • Author(s)
      森脇健夫、康鳳麗、坂本勝信、和田明子
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要

      Volume: 第6号 Pages: 53-63

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教師の授業スタイル形成としての力量形成研究-ライフヒストリー的アプローチを用いて-2010

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: No17 Pages: 39-48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びの共同体とは?2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: No.305 Pages: 4-7

  • [Journal Article] 教師文化と「観」の変容2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: No.303 Pages: 4-7

  • [Journal Article] 日本語教師の専門性とその形成-個別事例(小西知代氏)の実践分析及びライフヒストリー研究から-2009

    • Author(s)
      森脇健夫, 康鳳麗, 坂本勝信, 小西知代
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: No.29 Pages: 11-16

  • [Journal Article] 図解!ライフヒストリーアプローチとは何か?2009

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: No.296 Pages: 4-7

  • [Journal Article] 中学年の日本人児童の物語描写における「視座」の実態について-日本人大学生との比較を通して-2009

    • Author(s)
      坂本勝信, 康鳳麗, 森脇健夫
    • Journal Title

      常葉学園大学研究紀要

      Volume: No.25 Pages: 205-213

  • [Journal Article] 中国人日本語教師の授業スタイル形成としての力量形成-ライフヒストリー的アプローチを用いた事例研究を通して-2008

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学研究紀要

      Volume: No.15 Pages: 19-28

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 熟練日本語教師の力量内容とその形成-ライフヒストリー的アプローチによる日中の日本語教師の授業スタイルの形成研究-2011

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Organizer
      2011世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      中国天津市
    • Year and Date
      20110800
  • [Presentation] 熟練日本語教師の力量形成と〔二重の応答性〕に関する研究2011

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Organizer
      中部教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2011-06-25
  • [Presentation] 日本語教師の授業スタイル形成としての力量形成-ライフヒストリー的アプローチを用いて-2010

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      20101000
  • [Presentation] 教育実践の質的研究の射程とアプローチ記述データによる観の照射可能性を求めて2009

    • Author(s)
      森脇健夫、根津知佳子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Year and Date
      2009-09-13
  • [Presentation] 質的研究としてのライフヒストリー的アプローチによる日本語教師の力量研究の意義と課題2009

    • Author(s)
      康鳳麗, 森脇健夫, 坂本勝信
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋市
    • Year and Date
      2009-06-29
  • [Book] 授業研究方法論の系譜と今後の展望,授業づくりと学びの構造2011

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Total Pages
      37-87
    • Publisher
      学分社
  • [Book] 授業づくりと学びの創造2011

    • Author(s)
      田中耕治、森脇健夫、徳岡慶一
    • Total Pages
      51(165)
    • Publisher
      学文社
  • [Book] パターン別徹底ドリル日本語能力試験N12010

    • Author(s)
      西隈俊哉、相場康子、坂本勝信、伊東克洋、鈴木加珠子、仲渡恵理子
    • Total Pages
      46(211)
    • Publisher
      アルク
  • [Book] パターン別徹底ドリル日本語能力試験N22010

    • Author(s)
      西隈俊哉、相場康子、坂本勝信、伊東克洋、鈴木加珠子、仲渡恵理子
    • Total Pages
      46(211)
    • Publisher
      アルク
  • [Book] パターン別徹底ドリル日本語能力試験N32010

    • Author(s)
      西隈俊哉、相場康子、坂本勝信、伊東克洋、鈴木加珠子、仲渡恵理子
    • Total Pages
      46(198)
    • Publisher
      アルク
  • [Book] 2007-2009年度日本語教育能力検定試験合格するための問題集2009

    • Author(s)
      坂本勝信・猪塚恵美子・遠藤藍子, 他
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      アルク
  • [Book] 日本語能力試験3級合格への道2009

    • Author(s)
      相場康子・近藤佳子・坂本勝信・西隈俊哉
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      鴻儒堂出版社

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi