• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

The Effects of Implementing a Dictogloss After a Task Activity

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520627
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKochi University (2011)
Kochi National College of Technology (2009-2010)

Principal Investigator

IMAI Noriko  高知大学, 教育研究部・人文社会科学系, 准教授 (30510292)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKASHIMA Hideyuki  東京外国語大学, 大学院・総合国際学研究院, 教授 (40128434)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsタスク活動 / ディクトグロス(dictogloss) / 教授法 / 第二言語習得
Research Abstract

I have researched the efficacy of two focused tasks, i. e., those focusing on particular structure(s) in implementing the task : a Task Activity(TA)(Takashima, 2000 ; 2005) and a dictogloss(Wajnryb, 1990). The purpose of this study is to investigate the applicability of and the extent to which the independent use or the integrated use of these two focused tasks(the TA and the dictogloss) can improve students' communication abilities at the high school level in Japan. Statistically, the quantitative results of the tests showed that for improvement and residual effect in understanding of the target structures, connecting the dictogloss with the TA is an effective means of enhancing learning and helping students to use grammatical rules more accurately and appropriately.

  • Research Products

    (9 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ニュージーランドのESOL教育における英語発達段階指標-指標を持たない日本の英語教育との国際比較-2012

    • Author(s)
      村上美保子, 高島英幸, 今井典子(計11名中3番目)
    • Journal Title

      人文研究論叢

      Volume: 第8号 Pages: 1-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ESL政策を堅持する香港の英語教育から日本の英語教育への示唆-その1-」「ESL政策を堅持する香港の英語教育から日本の英語教育への示唆-その2-」2012

    • Author(s)
      村上美保子, 高島英幸, 今井典子(計9名中3番目)
    • Journal Title

      人文研究論叢

      Volume: 第8号 Pages: 105-126

  • [Journal Article] ニュージーランドにおけるESOL教育2011

    • Author(s)
      村上美保子, 高島英幸, 今井典子(計11名中3番目)
    • Journal Title

      平成20年度~23年度大学院教育改革支援プログラム国際基準に基づく先端的言語教育者養成平成22年度報告書

      Pages: 234-249

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Necessity of Focused Tasks in the EFL Context-The Effects of Implementing Task Activities and Dictogloss at the High School Level2011

    • Author(s)
      今井典子
    • Journal Title

      高知工業高等専門学校学術紀要

      Volume: 第56号 Pages: 31-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モスクワ市の英語教育にみる変化への挑戦-日本の英語教育への示唆-(1)~(4)2010

    • Author(s)
      村上美保子, 今井典子(計10名中の2番目)
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 4月号, 5月号, 6月号, 7月号 Pages: 108-113, 80-86, 70-75, 68-73

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の英語教育の方向性を決定づける「タスク」-練習からタスクへの言語活動の充実-2010

    • Author(s)
      今井典子, 村上美保子(計5名中の1番目)
    • Journal Title

      平成20年度~23年度大学院教育改革支援プログラム国際基準に基づく先端的言語教育者養成平成21年度報告書

      Pages: 381-401. 80-86

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾の英語教育の課題から学ぶ日本の英語教育2009

    • Author(s)
      今井典子, 杉浦理恵, 奥村幸一, 高島英幸
    • Journal Title

      教職研修

      Pages: 82-86

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高専生の文法運用能力向上を図る試み-タスク活動とdictogloss2010

    • Author(s)
      今井典子
    • Organizer
      平成22年度全国高専教育フォーラム・教育教員研究集会
    • Place of Presentation
      長岡技術科学大学
    • Year and Date
      2010-08-28
  • [Book] 英文法導入のための「フォーカス・オン・フォーム」アプローチ2011

    • Author(s)
      高島英幸
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      大修館書店

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi