• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

電子ポートフォリオを利用した英語教師の学びと成長:ナラティブ生成と授業改善の支援

Research Project

Project/Area Number 21520633
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

吉田 達弘  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10240293)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 裕之  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (80247759)
柳瀬 陽介  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70239820)
玉井 健  神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (20259641)
Keywords英語教育 / 教師教育 / ナラティブ / 電子ポートフォリオ / 質的研究 / 社会文化的理論
Research Abstract

本研究の目的は,(1)英語教育研究におけるナラティブ・アプローチの研究手法の精緻化,(2)ナラティブ生成を支援する電子ポートフォリオの開発・改善,(3)教師のナラティブ・アプローチの経験と教室での授業実践の変容の相互作用の解明,であったが,研究期間の最終年度となる本年度は,特に,(3)について研究推進し,最終的な成果のとりまとめを行った。
具体的には,研究協力者となった中学及び高等学校の英語教師が作成したナラティブ・データを分析し,教師の英語教育実践の経験がどのようなメタファーや言語によって意味づけされているのか,また,教師自身の実践に対する認識や洞察が,ナラティブの中でどのように変容するかを社会文化的理論の見地から明らかにすることであった。研究の性質上,大量のナラティブ・データの収集はしなかったが,実践について綴るといった行為及びその質的な分析を通じて,教師自身の認識が変容し,そのことが教室での生徒とのインタラクションや指導法の変化に結びつくことが明らかになった。その際,研究者や教師教育者がナラティブを介して教師と対話的な活動に従事することで,教師自身の認識の変容を促進することも示された。このことは,社会文化的理論の枠組みでは,教師教育者と教師の間に適切な発達最近接領域が生成されたことを示すものとして説明される。
研究の成果については,平成23年8月に中国・北京で開催される国際応用言語学会議(AILA)などで発表を行い,成果の一部が,関西英語教育学会紀要Studies in English Language Teaching第35号に掲載された。さらに,2012年12月にRoutledgeから出版予定のLanguage Teachers and Teaching:Global Perspectives,Local Initiativeに掲載される。

  • Research Products

    (6 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 媒介的道具としてのナラティブを用いた英語教師の成長2012

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Journal Title

      関西英語教育学会誌Studies in English Language Teaching

      Volume: 35号 Pages: 45-61

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Impact of Systemic Functional perspectives as a means to capture growing reflective literacy : Analysis of a novice teacher's teaching journal2011

    • Author(s)
      Tamai, Ken
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      University of the West of England
    • Year and Date
      20110900
  • [Presentation] EFL teachers' conceptual development and the transformation of teaching through narratives in the e-portfolio2011

    • Author(s)
      Yoshida, Tatsuhiro
    • Organizer
      AILA 2012 Beijing
    • Place of Presentation
      中国・北京外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-25
  • [Presentation] A novice teacher's growing reflective literacy : Analysis of a teacher's journal text with the Systemic Functional perspective2011

    • Author(s)
      Tamai, Ken
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
  • [Presentation] Social roles of writing a reflective journal : What shifts of a teacher's perspective in the reflective journal bring about2011

    • Author(s)
      Tamai, Ken
    • Organizer
      関西英語教育学会第16回研究大会(関西大学)
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-06-04
  • [Remarks]

    • URL

      http://elt-research.com/wp/narrative/

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi