• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Basic Studies on the Awareness of Language by English and Japanese Learners

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKonan Women's University

Principal Investigator

UMEHARA Daisuke  甲南女子大学, 文学部英語文化学科, 教授 (70232907)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TOMINAGA Hideo  武庫川女子大学, 文学部, 教授 (10180176)
HAMAMOTO Hideki  近畿大学, 文芸学部, 教授 (70258127)
MORI Atsushi  帝塚山大学, 現代生活学部, 准教授 (30407209)
SUGAI Kazumi  兵庫教育大学, 学校教育学研究科, 准教授 (10252206)
MORIYAMA Takurou  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (80182278)
KODAMA Kazuhiro  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (40340450)
KATOU Hisao  奈良教育大学, 教育学部, 教授 (40135827)
Project Period (FY) 2009 – 2012
Keywords英語教育 / 日本語教育 / 主語 / 文法教育 / 言語意識 / 言語転移
Research Abstract

This series of studies aimed to investigate how foreign language learners internalize, or gain implicit and/or explicit awareness of, the formal aspects of the target language. The main research project was to conduct a large-scale survey on the awareness of subject/topic distinction by Japanese college EFL learners. The results strongly suggest that learners with lower achievement are prone to be influenced by first language transfer based on a translation strategy.

  • Research Products

    (11 results)

All 2012 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 認知的言語モデルから見た文法性判定テスト2012

    • Author(s)
      梅原大輔
    • Journal Title

      甲南女子大学英文学研究

      Volume: 48号 Pages: 1-16

    • URL

      http://www.konan-wu.ac.jp/~eibun/about/kenkyu/pdf/EIBUNKENKYU2012ALL(N).pdf

  • [Journal Article] オーストラリアの日本語教科書の分析2012

    • Author(s)
      梅原大輔
    • Journal Title

      甲南女子大学研究紀要文学・文化編

      Volume: 48号 Pages: 39-46

  • [Journal Article] 「母語話者が書いた日本語メール文」に対する非母語話者の評価-中国系非母語話者3名の質的手法によるケーススタディー2010

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      待遇コミュニケーション研究

      Volume: 7巻 Pages: 81-96

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語研究の複雑系的シナリオ2009

    • Author(s)
      菅井三実
    • Journal Title

      言語

      Volume: 38巻10号 Pages: 54-59

  • [Presentation] 日本人学習者は主語をどうとらえているか-量的・質的研究2012

    • Author(s)
      梅原大輔、冨永英夫
    • Organizer
      大学英語教育学会関西支部大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学
    • Year and Date
      2012-11-24
  • [Presentation] フランス語母語話者の作文における日本語母語話者の評価-日本語教師と一般日本語母語話者による全体評価と部分評価の相関から-2010

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      フランス日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      インサ工科大学リヨン校
    • Year and Date
      20100500
  • [Presentation] Attributive suru in Japanese: a constructionist approach2010

    • Author(s)
      森山卓郎、 梅原大輔、 冨永英夫
    • Organizer
      6th Inter- national Conference on Construction Grammar
    • Place of Presentation
      カレル大学
    • Year and Date
      2010-09-03
  • [Presentation] 「非母語話者の書きことば」に対する日本人の評価観をめぐる量的調査2009

    • Author(s)
      宇佐美洋、森篤嗣、吉田さち
    • Organizer
      社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2009-09-19
  • [Book] 英語を通して学ぶ日本語のツボ2012

    • Author(s)
      菅井三実
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      開拓社
  • [Book] 言語習得と用法基盤モデル2009

    • Author(s)
      児玉一宏,他、研究者
    • Total Pages
      172
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.konan-umegumi.com/umegumi/efl_learners_top.html

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi