• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

An exploration of instructor's cognitive information processing model : How can we build appropriate explanation for learners?

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21730512
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOtaru University of Commerce

Principal Investigator

TSUJI Yoshihito  小樽商科大学, 教育開発センター, 助教 (80400076)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords教授法
Research Abstract

When we explain something, we have to prepare instructional plan in advance. And it was thought that advance instructional plan affects learners' degree of understanding. In this study, I explored how instructor build instructional plan. On the occasion of research, there are three main factors that affect instructional plan. First, explanatinal meta-cognition factor(high, low). Second, contents factor (declarative memory, procedural memory). Third, learner factor (adult, child). As a result of these factors explorings, instructor's explanation are affected by various background. Next theme of this study is what instructional plan promotes lerners's deep understanding.

  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009

All Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Presentation] キャリアデザイン10年支援プログラムの構築と効果検証2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      平成23年度IDE大学セミナー北海道支部 「成功するキャリア教育を目指して」シンポジウムテーマ「北海道におけるキャリア教育の進展」話題提供
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-08-19
  • [Presentation] 口頭説明場面における説明方略の選択に関する検討-説明対象・説明内容・説明メタ認知能力の観点に基づく検討2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第53回総会ポスター発表
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-07-24
  • [Presentation] 大人数グループワーク科目は初年次生に何をもたらすか?-初年次教育とキャリア教育の両立を目指す試み2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      第60回東北・北海道地区大学一般教育研究会第3分科会 「学生のリテラシーを高める取組」口頭発表
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2010-09-02
  • [Presentation] 大学生の資格取得意識と学習活動の関連性の検討-大学間・学年間における学習方略の比較-2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会口頭発表
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
  • [Presentation] 読み手を意識した作文の指導によるメタ認知の変容2010

    • Author(s)
      岸学・辻義人・村岡真理子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会口頭発表
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
  • [Presentation] 認知領域の研究から:対面説明場面における説明者の情報処理モデルの検討2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育工学会設立25周年記念シンポジウム 「研究方法論を探る私の教育工学研究-この10年の潮流を踏まえて」話題提供
    • URL

      http://barrel.ih.otaru-uc.ac.jp/bitstream/10252/4264/1/%E3%82%B7%E3%83%B3%E3%83%9D%E3%82%B8%E3%82%A6%E3%83%A0%E8%B3%87%E6%96%99_22-29.pdf

    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-06-19
  • [Presentation] 「わかりやすい説明」を指導する-子どもの説明指導のあり方-2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本LD学会第18回総会,大会準備委員会企画ラウンドテーブル 「読解力・表現力指導の展開先-PISA型読解力の様相を探る-」話題提供
    • URL

      http://barrel.ih.otaru-uc.ac.jp/bitstream/10252/3731/1/LD%e5%ad%a6%e4%bc%9a%e7%ac%ac18%e5%9b%9e%e5%a4%a7%e4%bc%9a_124-125.pdf

    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2009-10-11
  • [Presentation] 説明活動における事前プランニング過程の検討2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第51回総会ポスター発表
    • Place of Presentation
      静岡
    • Year and Date
      2009-09-21
  • [Book] 心理学I・その理論と方法自分を知り他者を知るために(河野義章編著)第3章「学びの世界」2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Total Pages
      29-68
    • Publisher
      川島書店
  • [Book] 大学におけるキャリア教育の実践-10年支援プログラムの到達点と課題-(小樽商科大学地域研究会編)第9章第1節「キャリア教育の目標と効果測定」2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Total Pages
      115-124
    • Publisher
      ナカニシヤ出版

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi