• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Practical study of constructing an environment to facilitate the independent participation of deaf and hard of hearing university students

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21730714
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

KANAZAWA Takayuki  群馬大学, 教育学部, 准教授 (50323324)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords障害者教育
Research Abstract

The following ways of constructing an environment to facilitate the independent participation of deaf and hard of hearing university students in classes were investigated. 1) Use of mobile devices to provide access services : This facilitated access services during teaching practice or studying while on the move. 2) Training of laptop note takers : A training course for laptop note taking was held by a university club, alongside sign language classes in the Support Room for Students with Disabilities. 3) Analysis of signer turn taking in sign language : It was confirmed that speaker turn taking was difficult to understand for deaf and hard of hearing students due to being deprived of the right to verbal expression. 4)Analysis of the process of establishing the Support Room for Students with Disabilities : Strategies to create the necessary consensus within the university to employ deaf staff and staff with sign language interpreting skills were investigated.

  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害学生支援の体制構築に関する社会学的検討-初動体制の整備に直面する困難性の構築主義的分析-2012

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 34巻2号(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害学生支援における支援技術の活用の陥穽2012

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究第29号

      Pages: 121-130

  • [Journal Article] 聴覚障害学生への支援体制構築における諸課題2011

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 第33巻4号 Pages: 359-66

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] G大学における聴覚障害学生への手話通訳による情報保障の実現2011

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Journal Title

      G大学における聴覚障害学生への手話通訳による情報保障の実現

      Volume: 第17巻.第1号 Pages: 190-202

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔通信技術を活用した聴覚障害学生支援システムの実運用に向けた課題2010

    • Author(s)
      金澤貴之, 他4名
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第27号 Pages: 237-244

  • [Journal Article] ICTを活用した聴覚障害学生支援-キャンパス間連係入力と音声同時字幕システムの活用事例から-2009

    • Author(s)
      金澤貴之, 他7名
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第26号 Pages: 107-118

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自分らしく生きる~手話がもたらす世界~2011

    • Author(s)
      山本綾乃, 金澤貴之
    • Organizer
      第6回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザネ!ットU(宮城県)
    • Year and Date
      2011-11-04
  • [Presentation] 自分に合わせて情報保障を使いこなす~デジタルペン~2011

    • Author(s)
      渡邊紘基, 金澤貴之
    • Organizer
      第6回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザネ!ットU(宮城県)
    • Year and Date
      2011-11-04
  • [Presentation] 自分が変われば、周囲も変わる!~情報保障サークル「てふてふ」~2010

    • Author(s)
      宇賀耶崇, 金澤貴之
    • Organizer
      第6回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザネ!ットU(宮城県)
    • Year and Date
      2010-11-04
  • [Presentation] 遠隔通信技術を活用した聴覚障害児支援-携帯電話を利用した情報保障システムの活用可能性-2009

    • Author(s)
      金澤貴之, 他4名
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      栃木県
    • Year and Date
      2009-09-19
  • [Presentation] 遠隔通信技術による聴覚障害学生支援の実運用に向けた課題2009

    • Author(s)
      金澤貴之, 他2名
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      栃木県
    • Year and Date
      2009-09-18
  • [Book] 一歩進んだ聴覚障害学生支援-組織で支える「第1章大学の集団意思決定システムとつきあう」2010

    • Author(s)
      金澤貴之
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      大杉豊編、生活書院

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi