2023 Fiscal Year Final Research Report
ICT-supported Online Plurilingual Learning Model for Multilingual and Multicultural Societies
Project/Area Number |
21H00543
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Iwai Hiroki 大阪大学, サイバーメディアセンター, 教授 (20213267)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大前 智美 大阪大学, サイバーメディアセンター, 准教授 (00379108)
西岡 美樹 大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 准教授 (30452478)
岩根 久 大阪大学, サイバーメディアセンター, 招へい教員 (50176559)
李 銀淑 大阪女学院大学, 国際・英語学部, 特任講師 (60817485)
大山 牧子 神戸大学, 大学教育研究センター, 准教授 (70748730)
大辺 理恵 大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 講師 (80648949)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ICT支援外国語学習 / 複言語学習 / オンライン授業 / 非同期型ビデオ交流 / 音声認識 / ビデオ撮影 / 小学校での外国語学習 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop a plurilingual learning model using ICT technology to respond to the needs of a multilingual and multicultural society. The model, based on speech recognition and video recording, allows a wide range of participants - from elementary school students to university students and citizens - to engage in online classes. Practical results from various fields have confirmed the feasibility of learning several languages in a short time and demonstrated its effectiveness in enhancing learners' motivation and memory retention. Additionally, the asynchronous tandem exchange project using a video communication platform was found to further boost learners' motivation. This study proposes a new learning style using ICT that transcends the traditional framework of foreign language teaching.
|
Free Research Field |
ICT支援外国語学習, 複言語学習
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、音声認識とビデオ撮影を基盤とするICT支援複言語学習モデルの構築し、小学校から大学、市民講座に至るまで幅広い年齢層を対象に実践研究を行った。その結果、ICT支援により短時間で複数の言語を学ぶことが可能であり、学習者の動機付けと記憶定着に効果があることを確認した。また、ビデオを用いた非同期型のタンデム交流プロジェクトを実施し、学習意欲が向上することも確認した。これにより、多言語多文化社会に対応した新しい外国語教育の方法と複言語学習の可能性を示すことができた。
|