2023 Fiscal Year Final Research Report
Urban and transport planning theories towards enhancing positive externalities
Project/Area Number |
21H01454
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀬谷 創 神戸大学, 工学研究科, 准教授 (20584296)
大山 雄己 芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (20868343)
藤原 章正 広島大学, IDEC国際連携機構:PHIS, 教授 (50181409)
原 祐輔 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (50647683)
塚井 誠人 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (70304409)
布施 正暁 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (70415743)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 都市計画 / 歩行者 / 制度設計 / 交通計画 / 交通行動 / 正の外部性 / コミュニケーション / 社会ネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
The following three major studies were conducted during the research period. First, we proposed a framework to apply the Ostrom's theory of the commons to the context of regional public transportation, and its validity was confirmed through interviews and surveys. Second, we proposed a data collection, modeling and simulation method to describe the endogenous generation mechanism of social networks considering activity participation. Third, we developed a pedestrian behavior model that takes into account not only the negative externalities associated with increased pedestrian density but also the positive externalities caused by pedestrians staying on the street space.
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Free Research Field |
土木計画学・交通工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,マクロな制度設計からミクロな街路空間上の相互作用までを含む統合的研究が正の外部性を中心においた都市・交通システムのデザインにおいて重要であることを示した.学術的な観点からは,ミクロな歩行者のモデリング,街路空間での活動を通じた社会ネットワークの形成,成熟した社会ネットワークを前提とした公共財の自発的供給といった形でミクロ-マクロリンクが存在していることを示した.また,以上に見た社会システムの複雑性を捨象した物事の理解がインフラの価値の過少推計につながってしまう恐れがあること等を示した点が本研究の社会的意義といえる.
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