2023 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of behavior change by the nudge effect of gamification
Project/Area Number |
21H03563
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中西 孝平 鹿児島国際大学, 経済学部, 准教授 (00804212)
川上 祥代 福井工業大学, 工学部, 准教授 (20817340)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | ナッジ / アントレプレナーシップ / 金融リテラシー / 構造方程式モデリング / ゲーミフィケーション |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to elucidate the relationship between gamification and nudge theory and to analyze the mechanisms of behavioral change in individuals. Through data collection and analysis of consumption behavior patterns, we examined proposals for behavior improvement from the perspective of nudge theory. Additionally, we categorized digital games and assessed their impact on behavioral change, identifying key gamification elements.
We conducted empirical experiments and analyzed the data using structural equation modeling (SEM). Field research included the collection of demographic data such as gender and age, which were then organized to model the mechanisms of behavioral change. The installation of mechanisms incorporating nudge elements led to observable changes in engagement levels, providing effective recommendations to local governments and businesses.
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Free Research Field |
経営工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、ナッジ理論とゲーミフィケーションの関係性を定量的かつ定性的に解明し、行動変容のメカニズムをモデル化した点にある。構造方程式モデリングやテキストマイニングを用いた分析により、行動改善に寄与する因子を明確にした。これにより、ナッジ理論の視点から行動改善の提案が可能となり、教育や経営戦略に応用する基盤を提供した。 社会的意義としては、デジタルゲームの評価とその行動変容への積極的な利用を促進し、起業支援や社会変革に貢献する方法を示した。特に、人々のニーズに応じたナッジ要素を用いた仕掛けが、人々の行動変容に寄与したことは、地域活性化や健康促進に大きな影響を与えた。
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