• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Re-formings of Islamic Lifestyle through the Interaction of Local Muslimness and Islamic Education

Research Project

Project/Area Number 21H04413
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 明日香  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (10534026)
清水 貴夫  京都精華大学, 国際文化学部, 准教授 (10636517)
服部 美奈  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)
中島 悠介  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (60780939)
見原 礼子  同志社大学, グローバル地域文化学部, 准教授 (70580786)
久志本 裕子  上智大学, 総合グローバル学部, 准教授 (70834349)
Project Period (FY) 2021-04-05 – 2025-03-31
Keywordsムスリムネス / 地域性と共鳴性 / 地域間比較
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、世界のムスリム居住地域における、多彩なイスラーム教育が創出した「ムスリムネス(ムスリムとしてのあるべき姿)」を分析、それらを地域間で比較することにより、世界におけるムスリムネスの多様性と共鳴性を明らかにする。研究を通じ、今世紀におけるイスラームへのイメージの歪みを是正するというものである。最終年度前年度であった2023年度は、バングラデシュ、インドネシア、オランダ・ベルギー、ブルキナファソ、ウズベキスタン、アラブ首長国連邦、マレーシア、エジプト、アメリカ(スーダン移民コミュニティ)そして日本におけるムスリムネスの共鳴性また、広い意味での宗教共鳴性について調査がなされ、データがほぼそろった。インドネシアとウズベキスタンでは、補足調査を行う余地は残されているが、それらは今後検討のうえ、最終年度である2024年度に決定される。収集されたデータを大まかに分析したところでは、ムスリムネスは、常に共鳴しており、宗教学校が出す機関紙、ウェブサイト、留学、移民、SNSなど多様な媒介要素がかかわっていることが分かった。そして各国のムスリムネスの地域性も、やはり「創られ」規範化していくものであることも新たに明らかになってきた。それらの成果は、主に、2023年、11月に広島国際会議場で開催された、第13回アジア比較教育学会において、また、日本の教育学系学会等で発表された。また、業績欄にある通り、論文、書籍となって発表された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

初年度から2年度目までは、コロナ禍の影響を受けたため、データを揃えることが困難であったが、2-3年度目にかけて、フィールドに渡航できる分担者、協力者らは積極的に渡航し、予定していたデータは、ほぼ揃えることができたといえる。補足調査が必要になっているところもあるが、今後は、揃えられたデータを分析するフェーズに入り、論文化、書籍化を進めていく。

Strategy for Future Research Activity

上記実績、進捗に基づき、論文化、書籍化、また国内外の学会において発表を進めていくことになっている。とりわけ書籍化は、2025年に研究成果公開促進費の申請を目標として、進めてきており、出版社との打ち合わせ、また、本研究の構成メンバーと、内容面での打ち合わせを、これまで以上に進め、実質化していくこととしている。

  • Research Products

    (44 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (6 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ダッカ大学/ラジシャヒ大学/国家カリキュラム・教科書局(NCTB)(バングラデシュ)

    • Country Name
      BANGLADESH
    • Counterpart Institution
      ダッカ大学/ラジシャヒ大学/国家カリキュラム・教科書局(NCTB)
  • [Int'l Joint Research] ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン
  • [Int'l Joint Research] マレーシア科学大学(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      マレーシア科学大学
  • [Journal Article] スーダン人高度人材の帰国と母国への貢献意識-頭脳流入をめぐる揺らぎに注目して-2024

    • Author(s)
      黒川智恵美
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 2-22

  • [Journal Article] 大学における教員採用試験対策の在り方に関する一考察~大阪大谷大学の教職対策を例として~2024

    • Author(s)
      四辻伸吾・岩井晃子・芝本哲也・松下廣伸・中島悠介
    • Journal Title

      大阪大谷大学教職教育センター紀要

      Volume: 15 Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ムーリッドを中心とする在日セネガル人の 民族誌的研究序説2024

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Journal Title

      都市共生研究センター

      Volume: - Pages: 5-25

  • [Journal Article] Promoting the itemized educational spending of rural coastal households in Bangladesh through unconditional cash and food assistance2024

    • Author(s)
      Bari Md. Abdul、Khan Ghulam Dastgir、Yoshida Yuichiro、Kusakabe Tatsuya
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: - Pages: 1-12

    • DOI

      10.1007/s12564-024-09936-7

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるムスリム教育研究の動向とムスリム教育の現状2023

    • Author(s)
      服部 美奈、松本 麻人、アズミ・ムクリサフ、エル・アマンダ・デ・ユリ A・S、姜 珂児、瀧口 咲良、升谷 健太
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 70 Pages: 115~149

    • DOI

      10.18999/nueduca.70.1.115

    • Open Access
  • [Journal Article] Sudan's brain gain: what motivates the intention of skilled Sudanese in‐Japan to return and contribute to their home country2023

    • Author(s)
      Kurokawa Chiemi
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25 Pages: 221~235

    • DOI

      10.1108/JICE-07-2022-0021

  • [Journal Article] アラブ首長国連邦の学校教育における「寛容」の育成について―「イスラーム教育」科目教科書を手がかりとして―2023

    • Author(s)
      中島悠介
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 49 Pages: 21-38

  • [Journal Article] 学校給食の多様性実現へ向けた食マイノリティ対応の現状認識-アレルギーと宗教上の対応をめぐって2023

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 25 Pages: 109-114

  • [Journal Article] 補遺 7.伝統医療と薬学に関する調査2023

    • Author(s)
      藤崎竜一、高柳妙子、池田直人
    • Journal Title

      帝京大学シルクロード学術調査団調査研究報告4 アク・ベシム(スイヤブ)2022・2023

      Volume: 1 Pages: 36-73

  • [Presentation] 西アフリカの食と文化 アフリカ納豆を中心に2024

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Organizer
      シニア自然大学校
    • Invited
  • [Presentation] アフリカから学ぶ社会のあり方2024

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Organizer
      0th World Omosiroi Award
    • Invited
  • [Presentation] Exploring Parent-Teacher Communication and Social Media Communication during the COVID-19 pandemic: The case of Indigenous peoples in Thailand2024

    • Author(s)
      Takayanagi, T. & Fujisaki, R.
    • Organizer
      68th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (CIES 2024)
  • [Presentation] 「インドネシアのホームスクーリング-ナショナルを越える自由な学びの広がりと意図せざる結果-」2023

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
  • [Presentation] 富田林市若者会議への大阪大谷大学の関わり-シティズンシップ教育の観点から見た効果検証を通して(大阪大谷大學參與富田林市青年會議之案例探究-從公民教育成效評估的觀點)2023

    • Author(s)
      中島悠介
    • Organizer
      台湾教育哲学会第7回年次大会
  • [Presentation] ドバイにおける海外分校格付け制度の導入と機能2023

    • Author(s)
      中島悠介
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
  • [Presentation] Current Status and Future of Islamic Schools in Japan2023

    • Author(s)
      Mihara Reiko
    • Organizer
      13th Biennial Conference of Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Considering ‘Food Landschaft’ in Burkina Faso2023

    • Author(s)
      Shimizu Takao
    • Organizer
      International Workshop: Food as a window to the past: Africa, Asia and the Pacific, ILCAA
  • [Presentation] 在日セネガル人のコミュニティとムーリッド教団2023

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Organizer
      移民の参加と排除に関する日仏研究会
  • [Presentation] 西アフリカのライシテ研究の射程2023

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Organizer
      第60回日本アフリカ学会学術大会
  • [Presentation] フィールドワーカーがみた世界の子どもたち2023

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Organizer
      熊本大学教育学部特別講義
    • Invited
  • [Presentation] 日露戦争と愛媛2023

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Organizer
      愛媛大学附属高校講演会
    • Invited
  • [Presentation] バングラデシュへき地農村における子どものウェルビーイング―教育普及後20年の追跡調査から2023

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Organizer
      第34回国際開発学会
  • [Presentation] Vulnerability of Career Development in Bangsamoro Autonomous Region in Muslim Mindanao (BARMM), Philippines2023

    • Author(s)
      Tatsuya Kusakabe, Kanna Hirayama and Elenita Que Natalio
    • Organizer
      13th Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current situation of children's birth and care in Muslim families living in Japan: Focusing on the developmental process of children through medical care2023

    • Author(s)
      Ryuichi Fujisaki and Taeko Takayanagi
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023)
  • [Presentation] What can be done to improve children’s health for ensuring their continuous learning in Asia and Africa?2023

    • Author(s)
      Takayanagi, T
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023)
  • [Presentation] Gender norms and Stigma in Early Childhood Education among Ethnic Children in Thailand2023

    • Author(s)
      Thannabhatr Wiwatwongwana Rakmolaja & Takayanagi, T.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023)
  • [Presentation] Comparative Analysis of Pre and Post-Covid 19 Maasai and Kikuyu Parents’ Perspectives on Mother Tongue Education and Medium of Instruction2023

    • Author(s)
      Gladwell Wambiri & Takayanagi, T.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023)
  • [Presentation] The Dynamics of Caregiving, Parenting, and Schooling of Transnational Families across Asia in a Digital Era: An empirical study on the education of ethnic minority children in Thailand2023

    • Author(s)
      Thannabhatr Wiwatwongwana Rakmolaja & Takayanagi, T.
    • Organizer
      2023 Association for Asian Studies (AAS)-in-Asia Conference
  • [Presentation] アジアにおける子どもの教育と健康(Children's Education and Health in Asia)2023

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
  • [Presentation] 日本におけるムスリム家庭の出産と子育ての現況:子どもの発達過程に着目して2023

    • Author(s)
      藤崎 竜一・高柳 妙子
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
  • [Presentation] The Karen people’s collective resistance to the Covid-19 pandemic in the North of Thailand2023

    • Author(s)
      Takayanagi, T & Fujisaki, R.
    • Organizer
      第82回日本公衆衛生学会総会
  • [Presentation] Women’s learning and empowerment in rural Kenya: Maasai village women take initiative2023

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Organizer
      the second international conference on social sciences
  • [Presentation] Dynamics of Responding to Globalization in Vietnamese Education2023

    • Author(s)
      Yohei Sekiguchi
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA)
  • [Book] スラームの定着と葛藤 (西洋における宗教と世俗の変容 2)2024

    • Author(s)
      伊達聖伸・見原礼子
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      勁草書房
  • [Book] リーディングス 比較する比較教育学2023

    • Author(s)
      杉本均・中島悠介
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      東信堂
  • [Book] 教育法規スタートアップ・ネクスト ver.2.0 -Crossmedia Edition2023

    • Author(s)
      中島悠介
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      昭和堂
  • [Book] 北欧の教育再発見――ウェルビーイングのための子育てと学び2023

    • Author(s)
      見原礼子
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      明石書店
  • [Book] フランスのイスラーム/日本のイスラーム2023

    • Author(s)
      見原礼子
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      水声社
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦2023

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      明石書店
  • [Remarks] 広島大学 日下部達哉研究室

    • URL

      https://kusakabe.hiroshima-u.ac.jp/

  • [Funded Workshop] 第13回アジア比較教育学会2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi