• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

Moodleを活用したオンライン国際交流・協働型中国語教育モデルの開発

Research Project

Project/Area Number 21K00699
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

曲 明  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (60727064)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Keywordsオンライン国際交流 / オンライン協働学習 / 異文化理解
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、大学における第二外国語としての中国語教育のあり方を、中国語の習得と同時に“異文化理解能力を促進する”という点からとらえ直し、Moodle(教育/学習管理システム)を活用し、中国の日本語学習者とのオンライン国際交流・授業協働活動をカリキュラムに取り入れ、中国の大学と連携して授業を展開するという新しい中国語教育モデルを開発するものである。今年度は一年目であり、主に下記二つのことを行った。①春学期では、中国の提携大学と連絡を取り合い、日本の中国語学習者と中国の日本語学習者が同期型及び非同期型で、オンライン国際交流・協働学習に参加できるように、国際交流・授業協働学習活動として実践できるタスク、および授業実行スゲジュールを決めた。②その後、秋学期には中国の2つの大学の学生とのオンライン国際交流、協働学習を授業プログラムに組み込み、教育実践を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

交流、協働相手は中国の姉妹校であるため、いろんな連絡および事務手続きがスムーズに行うことができて、今のところ、研究は順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

2022年度では、中国語運用能力及び異文化理解能力の発達を検証するため、授業に参加する前と、参加した後に中国語運用能力テスト、及び異文化理解能力の発達に関するアンケート、フォーカスイングループ調査を実施する予定である。

Causes of Carryover

申請した国際会議の参加および中国にいる研究協力者との打ち合わせはコロナのため、実行できていない。そのため、次年度使用額が生じた。

  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 1)Evaluating the Impact of Virtual Exchange on a Chinese Language Class in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming & Eric Hagley
    • Journal Title

      Journal of Technology and Chinese Language Teaching

      Volume: 12(2) Pages: 49~65

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] In Search of ‘Best Practice’ in Moodle-enabled Blended Learning for Chinese Language Teaching2021

    • Author(s)
      Qu ming & Zhao ping
    • Journal Title

      Conference Paper of the 12th International Symposium on Modernization of Chinese Language Teaching

      Volume: 1 Pages: 316~334

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Creation of Moodle-Delivered Online Tests for Chinese Language Classes in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming, Laura Kudo, Eric Hagley
    • Journal Title

      (Proceedings of the 11th International Conference on Technology and Chinese Language Teaching

      Volume: 1 Pages: 76~82

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hyflex形式中国語授業の実施及びその授業評価2022

    • Author(s)
      曲明
    • Organizer
      日本中国学会北海道支部会
  • [Presentation] Creation of Moodle-Delivered Online Tests for Chinese Language Classes in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming, Laura Kudo, Eric Hagley
    • Organizer
      The 11th International Conference and Workshops on Technology and Chinese Language Teaching
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In Search of ‘Best Practice’ in Moodle-enabled Blended Learning for Chinese Language Teaching2021

    • Author(s)
      Qu ming & Zhao ping
    • Organizer
      the 12th International Symposium on Modernization of Chinese Language Teaching
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi