2023 Fiscal Year Final Research Report
Empirical research on safety policy for regional transportation in the new mobility era
Project/Area Number |
21K01317
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 06010:Politics-related
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
HASE Tomoharu 東京大学, 大学院公共政策学連携研究部・教育部, 客員研究員 (20533699)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 地域交通 / モビリティ / 運輸安全マネジメント / 自家用有償旅客運送 / MaaS / リスクマネジメント / 保険 / 交通政策 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, in order to ensure the safety of those who outsource or coordinate transportation, I analyzed policy implementation and analyzed cases regarding: 1) how to ensure safety in transportation by private vehicles, including ride sharing; 2) safety management measures by platform providers as well as transportation operators such as MaaS; and 3) risk management such as safety management and insurance in transportation. I also focused on the setting of the policy formulation forum and the way in which it should be considered, and examined the policy direction.
|
Free Research Field |
公共政策
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義として、新たなモビリティ時代の中で、運送を委託する事業者や自家用自動車による輸送を行う事業者など事業として運送を行う者ではない者による安全管理体制が問われる中で、政策実施に当たっての官民の役割分担を含む地域交通の安全確保に関するガバナンスに焦点を当てつつ、交通モード横断的観点かつ異なる学問領域を横断する形で検討を行った点にある。また、少子高齢化や運転手不足等によって地域の交通の維持が社会問題化している中で。MaaS、ライドシェアや自家用自動車による輸送など新しいモビリティについて、住民の関心が高い安全面から論じている点で社会的にも意義を有するものである。
|