• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of a life science education program for the next generation using small fish

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21K02603
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

GOTO Taichiro  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (90183813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 金矢  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)
西村 有平  三重大学, 医学系研究科, 教授 (30303720)
荻原 彰  三重大学, 教育学部, 教授 (70378280)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords生命教育 / メダカ / 心臓 / モバイル顕微鏡 / ICT
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this project is to develop an exploratory program based on the observation of raising small fish in school education, to verify the educational effects of "learning about the human body," and to propose a new form of life education.
We developed a method for observing medaka embryos using a mobile microscope, observation of the heartbeat of larval fish, and pharmacological experiments.
By putting the developed experiments into practice in elementary schools and high schools, we showed that they can serve as exploratory activities for students. Furthermore, we promoted the dissemination of this research material by holding workshops in teacher training and university teacher training classes in Japan and overseas (New Zealand, Vietnam, Singapore and Germany).

Free Research Field

生物学教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

メダカを用いた観察実験は学習指導要領でも扱われ、国内では小中学校、高等学校においても授業実践が多く報告されている。しかしながら、生きた動物を扱う活動は定性的な観察にとどまり探究型になっていない。本研究では、モバイル顕微鏡を活用した心拍数の計測やアドレナリンやアドレナリン受容体遮断薬の投与など薬理実験による拍動の変化を調べる学習教材を提供し、それらが児童・生徒の高い関心を喚起し探究的な学びを引き出すことが明らかとなった。これらの学習教材は国外においても画期的なものであり、4ヵ国の教員・大学生におけるワークショップを実施することによって、その効果を確認することが出来た。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi