2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on the effects of school-based citizen science in the field of astronomical and meteorological fields
Project/Area Number |
21K02616
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Ryukoku University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
多賀 優 龍谷大学, 農学部, 教授 (00755671)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 天体・気象分野 / ミスコンセプション / シチズンサイエンス / 探究学習 / 質問づくり(QFT) / 対話型論証 / 概念型カリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
The elementary, junior high, and senior high schools (research partner schools) that the author accompanies are making advanced efforts in inquiry activities and disseminating the results of such activities to the local community and beyond. These exploratory activities are truly the germ of Citizen Science. Opening these activities to the public and creating a place for learning together with researchers would be “Citizen Science from the school”. Such activities will not only deepen students' inquiry activities and influence their career development, but also lead to the realization of an educational curriculum open to society as required by the Courses of Study. In this study, we investigated the effects of Citizen Science in the field of astrometeorology using the action research method.
|
Free Research Field |
science education
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本学術会議若手アカデミーは、2020年9月に「シチズンサイエンスを推進する社会システムの構築を目指して」という提言を発表した。 この提言のポイントには「シチズンサイエンスは、一般の市民によって行われる科学的活動を指す。日本では、社会課題の解決に重きを置く「市民科学」と呼ばれる活動があるが、シチズンサイエンスは、市民科学に加えて、学問体系における科学的規範に則った知識生産も包含するより広範な科学的活動とされている。本研究で行った活動は、気象防災における高校生の研究活動を地域住民とともに、気象の専門家を交えて行うなど今後の学校での取り組みがシチズンサイエンスへと移行する点で意義のあるものである。
|