2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Practical Examination and Promotion of Programming Education in Special Needs Schools for Intellectual Disabilities
Project/Area Number |
21K02828
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | The University of Shimane (2023) Teikyo University (2022) University of Toyama (2021) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山西 潤一 富山大学, 教育学部, 名誉教授 (20158249)
齋藤 大地 宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (20878433)
和田 充紀 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (50756913)
山崎 智仁 旭川市立大学, 経済学部, 助教 (10984099)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 知的障害 / 特別支援学校 / プログラミング教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, programming education for children with intellectual disabilities was empirically examined with the cooperation of special needs schools for intellectual disabilities. As a result, it was found that programming education, when appropriately embedded in the curriculum of education for the intellectual disabilities, not only enhances logical thinking for children, but also makes them more motivated to learn due to the appeal of the programming tools themselves, and is effective in the development of related cognitive aspects, communication, social skills, and other aspects. The importance of visualizing thinking was also suggested.
|
Free Research Field |
特別支援教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究者による2019年2月時点での知的障害特別支援学校小学部におけるプログラミング教育の実施状況についての全国調査の結果からは、プログラミング教育はほとんどの学校において実施しておらず、回答した教師の多くが知的障害児には難しく行う必要性を感じていないとする意識が見られた。この背景を受けて当該科研費により実施した本研究と実践により、知的障害児にとってのプログラミング教育の意義と取り組みのポイントを明らかにするとともに、関連学会や書籍、商業誌などにて成果を公開してきたこと発信することで、知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育の普及促進に一定の貢献があった。
|