2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Teaching Materials for Deepening Thoughts Using Visualization of Chemical Reactions
Project/Area Number |
21K02852
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
YAMADA Yoichi 宇都宮大学, 共同教育学部, 名誉教授 (50143186)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 観察・実験コンテンツ / 観察・実験教材開発 / 観察・実験指導法 |
Outline of Final Research Achievements |
The teaching materials, such as (1)spectroscopic system understanding chemical reactions and structures of synthetic and natural organic compounds, (2)visual and video system understanding transformation among solid, liquid, and gas states and chemical reaction, (3)visual and video system understanding oxidation-reduction states of metals, are developed. Furthermore, to look at the educational system using the online contents are proposed.
|
Free Research Field |
化学教育,理科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
平成30年度から実施の中学校学習指導要領と、31年度から実施の高等学校学習指導要領では、理科を学んだ後に「何ができるようになるか」を明確化することと、その学びを深化される道具としてのアクティブ・ラーニングを取り入れた授業改善の必要性が示されている。そのような中で、化学分野・理科分野における新しい教材や指導方法の集約・共有化が待たれている。それらの教材とそれを用いた指導事例やノウハウなどをいかに簡便に教育現場に提供するか、コンテンツや情報の提供方法に関して検討し、所期の成果を得た。
|